ПІДТРИМКА ПІДПРИЄМНИЦТВА Й ІНВЕСТИЦІЙ МІСЦЕВИМ САМОВРЯДУВАННЯМ: ПОЛЬСЬКИЙ ДОСВІД ДЛЯ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2022.1.05Ключові слова:
місцеве самоврядування, підприємництво, інвестиції, бізнесАнотація
У статті представлено теоретичні підстави підтримки підприємництва й інвестицій місцевим
самоврядуванням та інструменти підтримки бізнесу в Польщі. Так, автором запропоновано віднести
інструменти підтримки бізнесу до таких тематичних груп:
1. Стратегічне планування, політика розвитку підприємництва на місцевому рівні. Місцева влада
повинна розробити стратегію розвитку бізнесу. Це може бути окремий документ або частина загальної
стратегії розвитку територіальної громади. ЇЇ впровадження потрібно регулярно моніторити.
2. Створення простору й матеріально-технічних умов для розвитку підприємництва. Тут передбачається
творення економічних зон, різного роду бізнес-центрів, чи просто забезпечення доступу підприємців до
торгівельної площі.
3. Поточне співробітництво й обмін інформацією з підприємцями. Ідеться про інформування про
адміністративні процедури, регулярні зустрічі представників місцевої влади з бізнесом, обмін думками,
спільні соціальні чи культурні ініціативи, обмін інформації з інституціями оточення бізнесу тощо.
4. Дії для ефективного використання публічних коштів (в тому числі ЄС) для розвитку підприємництва.
Місцева влада повинна залучати зовнішнє фінансування на проекти розвитку підприємництва, інформувати
підприємців про доступні гранти, організувати навчання і консультації, заохочувати бізнес до спільних
проектів, також творити бази даних проектів співфінансoваних з зовнішніх джерел.
5. Просування підприємців і підприємництва на місцях. У цій групі можна вказати дуже багато
інструментів: презентація бізнес-активності на сайті територіальної громади, проведення конкурсів чи
рейтингів місцевих підприємців, вшанування видатних бізнесменів, візити представників місцевої влади в
підприємствах, організація бізнес-ярмарків, співробітництво зі школами і місцевими ЗМІ, використання
зв’язків з містами-побратимами для економічного співробітництва.
6. Координація дій спрямованих на підприємців на рівні місцевої адміністрації. У цьому плані
необхідним є введення в адміністрації посади уповноваженого з питань співробітництва з бізнесом.
Одночасно з посадою необхідно провести аудит вже існуючих механізмів співпраці з підприємцями.
7. Забезпечення інформаційної підтримки для впровадження місцевою владою політики
підприємництва і співробітництва з підприємцями. Місцева влада повинна створити базу даних місцевого
бізнесу, наприклад на основі виданих дозволів на будівництво. Потрібно здійснювати постійний моніторинг
рівня підприємництва, тобто оновлювати базу даних.
Означено бар’єри розвитку підприємництва в Польщі. Адже попри доволі позитивне становище
економіки, польські підприємці звертають увагу на труднощі у веденні господарської діяльності. Результати
опитування на державному рівні починаючи з 2013 року, показують, що бар’єри розвитку бізнесу мають або
адміністративний, або податковий характер.