СОЦІО-АКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ (МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОШУКИ У XXI ст.)

Автор(и)

  • Ольга Олексіївна Дольська Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-9577-8282
  • Віктор Іванович Міщенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8815-9272
  • Ольга Миколаївна Городиська Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-7665-2185

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2025.1.03

Ключові слова:

технічна творчість, техніка, людина, світогляд, метафізика природознавства, соціо-аксіологічний підхід, освоєння Космосу

Анотація

У статті авторами здійснено аналіз нових методологічних підходів у розумінні технічної творчості; розкрито питання соціокультурної оцінки як філософсько-прикладного аналізу техніки; показано, що соціальна оцінка техніки є інструментом консультування не лише на рівні технічної експертизи, соціально- економічної, державної, екологічної, але водночас і аксіологічної, такої, що розкриває цінність технічної творчості для людини та людства; на цьому ґрунті запропоновано соціо-аксіологічний підхід як один із головних для аналізу сучасної технічної творчості.

Біографії авторів

Ольга Олексіївна Дольська, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії

Віктор Іванович Міщенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор філософії, доцент кафедри філософії

Ольга Миколаївна Городиська, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Завідувач кафедри філософії, кандидат філософських наук, доцент

Посилання

Arystotel. (2022). Metafizyka. K. : Vydavnychyi dim "Tempora". 848 s.

Arystotel. (2002). Nikomakhova etyka. K. : Akvilon- Pliuc. 480 s.

Horodyska O.M., Mishchenko V.I. (2022). Filosofiia tekhniky mizh KhKh i KhKhI stolittiamy yak vidpovid na vyklyky viiny i vykhodu do novoi tsyvilizatsii. Visnyk Kharkivskoho universytetu im. V.N. Karazina. Seriia "Teoriia kultury i filosofiia nauky". Vypusk 66. S. 45-52. DOI https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-66-06

Dolska O.O. (2023). Navishcho nam kontsept kartyna svitu u sytuatsii, koly realnist shokuie? Materialy Mizhnarodnoho naukovo-metodychnoho seminaru "Liudyna / svit na rozdorizhzhi: tekhnolohii, resursy, sotsialni instytutsii". Praktychni studii 4–6 travnia 2023 r. Kharkiv, NTU "KhPI". S. 23 – 27. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/fcc 98461-9264-4b92-9a68-fe9751fc60d9/content

Dolska O.O. (2013). Formuvannia novoho dyskursu tekhniky v umovakh perekhodu vid tekhnohennoi do antropotekhnichnoi tsyvilizatsii. Melitopol : VERSUS. S. 18 – 22.

Korostylov H.L. (2024). Transformatsii pryntsypiv viiskovoho upravlinnia: sotsialno-filosofskyi aspekt. Dysertatsiia. Kharkiv, NTU "KhPI". 205 s. Retrieved from https://

repository.kpi. kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/9a b89a25-4390-485a-abc3-b09afdfffae7/content

Kremen V.H. (2014). Synerhetyka i tvorchist : monohrafiya. K. : Instytut obdarovanoyi dytyny. 314 s.

Mishchenko V.I. (2018). Aksiolohichnyi vymir diialnosti: tvorennia yak yavlennia svitovi dukhovnoho obrazu osobystosti. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V.N. Karazina. Vyp. 59. S. 137 – 148.

Mishchenko V.I. (2021). Heokosmichni tekhnolohii yak krok do maibutnoho. Filosofiia v aksiosferi hlobalizuiuchoho sotsiumu : materialy mizhvuzivskoho miskoho naukovo-praktychnoho seminaru, 17-18 lystopada 2021 r. Kharkiv, Nats. aerokosmichnyi universytet im. M. Ye. Zhukovskoho "KhAI". S. 88 – 90.

Stratehii formuvannia tvorchoi osobystosti: metody, pryiomy, formy : kol. monohrafiia. (2020). Avt. kol.: V.H. Kremen, V.V. Ilin, Ye.R. Borinshtein, M.S. Halchenko, M.V. Lipin, D.V. Pohribna, N.V. Savchuk, O.A. Fedorchuk. K. : Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy. 320 s.

Tararoiev Ya.V., Dolska O.O., Dyshkant T.M. (2023). Filosofski problemy suchasnoho naukovoho piznannia. Pidruchnyk dlia studentiv-mahistriv usikh spetsialnostei i form navchannia. Kh. : Ivanchenko I. 350 s.

Tararoiev Ya.V., Dyshkant T.M. Filosofskyi kontekst katehorii Upravlinnia yak pidgruntia dlia kohnityvnykh modelei myslennia viiskovoho kerivnyka. Retrieved from https://repository. kpi.kharkov.ua/items/1403aea2-74a2-47ef- aee9-d6afd57d4165

Badiou A. (1988). L’Être et l’Événement. Paris : Seuil. 560 р.

Bergson H. (1889). Essai sur les données immédiates de la conscience, Paris : Félix Alkan. 354 р.

Deleuze G., Guattari F. (2005). Qu’est-ce que la philosophie? Сollection de poche Reprise. 272 p.

Dolska Olga. (2013). The problem of Rationality and reason comprehension in modern Education. Філософія освіти. Philosophy of education. № 2 (13). P. 30 – 35.

Heidegger M. (2000). Die Frage nach der Technik. Hubert & Co. Göttingen. Frankfurt am Main. 21 р.

Heidegger М. (1976). Sein und Zeit. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 583 p.

Jonas H. (1984). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Translated by Hans Jonas &David Herr. Chicago : University of Chicago Press. 255 p.

Kaku M. (2004). Parallel worlds: a journey through creation, higher dimensions and the future of the cosmos. Рublished by doubleday a division of Random House, Inc. Doubleday New York, London, Toronto, Sydney : Auckland. 428 р.

Tararoev Jakov, Olga Horodyska and Olga Dolska. (2024). Ontological Prerequisites for the Emergence of Scientific Cosmology in the Context of the Emergence and Development of the Scientific Thinking. Philosophy and Cosmology, Volume 32, 60 – 73. DOI : 10.29202/phil- cosm/32/4. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73734

Tararoev Jakov, Olga Horodyska and Olga Dolska. (2025). From Universe to Society: Developing a Methodological Approach. Philosophy and Cosmology, Volume 34, 93 – 108. DOI : 10.29202/phil-cosm/34/6. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI- Press/86155

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-07

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА