КЛАСТЕР У СЕКТОРАЛЬНІЙ ВІДБУДОВІ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Наталя Миколаївна Колісніченко Інститут публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-1083-7990

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.16

Ключові слова:

публічне управління, кластер, соціальні послуги, людський капітал, соціальні інвестиції, освітній кластер, управління кластерами, інноваційність

Анотація

Обґрунтовано роль і значення кластеру та кластеризації у секторальній відбудові освіти України; уточнено термін «кластер», ідентифіковано основні характеристики кластерів; досягнення необхідної «критичної маси» у розмірі кластера; життєздатність кластерів; залучення до інноваційного процесу. Визначено поняття «освітній кластер» («освітньо-науковий кластер») та сформульовано характерні особливості кластеризації в освіті. Зазначено, що у практичному плані кластерний підхід в освіті реалізується в управлінні освітніми кластерами. Виділено рівні кластеризації в освіті: рівень окремих компетенцій (кластер освітніх компетенцій); рівень освітньої програми; рівень закладу освіти; рівень території/територіальної громади. Досліджено регіональний соціокультурний освітній кластер.

Біографія автора

Наталя Миколаївна Колісніченко, Інститут публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка»

Доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри соціально-гуманітарних наук

Посилання

Vorona M.I. (2016). Osvitni klastery yak instrument derzhavnoi polityky na rynku osvitnikh posluh. Aspekty publichnoho upravlinnia. № 35-36 (9-10). S. 34–4

Didkivska O. (2016). Osoblyvosti ta pryntsypy rozvytku naukovo-osvitnoho klastera. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. Vypusk 5 (05). S. 243–249.

Zelenska L., Sivachenko I. (2020). Innovatsiini osvitni klastery: svitovyi dosvid i perspektyvy yoho adaptatsii v Ukraini. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp. 27. tom 6. S. 76–79.

Ivanchenko H. (2016). Otsinka ochikuvanoi efektyvnosti klastera yak osnova dlia pryiniattia rishen shchodo klasteroutvorennia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vyp. 6, ch. 1. S. 136–139.

Kniazevych A., Britchenko I. (2015). Klasternyi pidkhid do stvorennia innovatsiinoi infrastruktury krainy. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. Vyp. 2 (4). Ch. 1. S. 24–29.

Kovalchuk V. (2013). Sutnist poniattia klasternoho mekhanizmu. Ekonomichnyi visnyk Donbasu. № 3 (33). S. 202–206.

Liubchenko N. (2017). Potentsial osvitnoho klastera yak resurs innovatsiinoho rozvytku systemy osvity v umovakh suspilnykh transformatsii. Retrieved from https://umo. edu.ua/images/ content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/1_2017/ЛЮБЧЕНКО.pdf

Nosov O., Chernychko T. (2019). Normatyvno-pravove rehuliuvannia klasteryzatsii v Ukraini. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. Vyp. 1 (11). S. 21–27.

Priorytety na 2024/2025 navchalnyi rik vid Ministerstva osvity. Osvitoriia. Retrieved from https://osvitoria.media/news/priorytety-na-2024-2025-navchalnyj-rik-vid-ministerstva-osvity/

Sierik O. (2009). Kontseptsiia klasteriv ta yii rol u formuvanni konkurentospromozhnoi ekonomiky derzhavy. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. № 3, T. 2. S. 214–217.

Sybirtsev V. (2016). Osvitnii klaster yak instytutsionalna osnova rozvytku rehionalnoho rynku pratsi. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. № 3 (23) 2016. S.282–292.

Stoikova V. (2016). Klasternyy pidkhid u formuvanni rehionalnoho osvitnoho seredovyshcha. Innovatyka v osviti. Veresen № 1. 2 (72-73). S. 42–50.

Stoichyk T. (2020). Osvitnii klaster yak forma sotsialnoho partnerstva. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Vyp. 11 (40). Seriia «Pedahohichni nauky». S. 183–198.

Stratehiia osvitnoho klastera v Ukraini 2023 – 2025. Osvitnii Klaster v Ukraini. Retrieved from https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-education-cluster-strategy-2023-2025-enuk

Todorova O., Popov M. (2019). Klasterna initsiatyva yak instytutsionalna forma publichnoho instrumentu realizatsii derzhavnoi rehionalnoi polityky. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia. № 2 (78). S. 87–92. Retrieved from https://https://www.researchgate.net/publication/338181977_

Bray M. (1987) School Clusters in the Third World: Making them Work. Publisher: Paris : Unesco-UNICEF Co-operative Programme. 147 p.

Synopsis of Policy Options for Creating a Supportive Environment for Innovative Development. ECE/CECI/2008/3. Geneva. 24 September 2008. 16 p. Retrieved from https://digitallibrary.un.org/record/639536

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-21