РОЛЬ КРЕАТИВНОЇ МОДЕЛІ ОСВІТИ У ФОРМУВАННІ СУСПІЛЬСТВА ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ В ЕПОХУ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ 5.0 ТА ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Віталіна Олександрівна Нікітенко Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. Потебні Запорізького національного університету, Україна https://orcid.org/0000-0001-9588-7836

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.08

Ключові слова:

креативна модель освіти, креативна особистість, технологічна революція 5.0, глобалізація 5.0, інноваційне суспільство

Анотація

Розглянуто трансформацію освіти в умовах інформаційного суспільства, яке водночас постає як «суспільство знань», цифрове суспільство чи смарт-суспільство, що вимагає формування інноваційних підходів до освіти, орієнтованих на розвиток креативної особистості та сприяння інноваційному прогресу. Визначено роль освіти як основи соціокультурного та економічного розвитку, адаптера до умов технологічної революції 5.0 і рушія змін. Доведено потребу у перепрофілюванні освітніх систем відповідно вимогам інноваційної економіки, що передбачає створення умов для формування у студентів не лише технічних навичок, а й критичного мислення, креативності та здатності адаптуватися до змінюваного світу. Розглянуто креативну модель освіти як стратегічний фактор розвитку інноваційного суспільства.

Біографія автора

Віталіна Олександрівна Нікітенко, Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. Потебні Запорізького національного університету

Доктор філософських наук, професор, професорка кафедри управління та адміністрування

Посилання

Brinolfsson E., Makafi E. (2016). Druha epokha mashyn: robota, prohres ta protsvitannia v chasy nadzvychainykh tekhnolohiy. Kyiv : FUND. 236 s.

Voronkova V.H. (2018). Osvita postmodernu v umovakh postkolonializmu. Osvitnii dyskus: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova. № 5. S. 16–25.

Christopher S. (2018). Total automation. How computer algorithms change life. Kyiv : Our format, 280 r.

Education at a Glance 2012 (2012). OECD Indicators. Paris : OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/eag-2012-en

Higher Education in a Globalized Society (2004). UNESCO Education Position Paper. UNESCO, Printed in France (ED-2004/WS/33). Retrieved from http://unesdoc. unesco.org/images/ 0013/ 001362/ 136247e.pdf

Chang H.-J. (2018). 23 things they don’t tell you about capitalism. Kyiv : Nash format. 296 r.

Kastels M. (2007). Internet-Halaktyka. Mirkuvannia shchodo Internetu, biznesu i suspilstva. Kyiv : Vyd-vo «Vakler». 304 s.

Kyvliuk O.P. (2014). Modeliuvannia informatsiinykh protsesiv v umovakh informatsiinoho suspilstva. Hileia. Vyp. 80. S. 222–226.

Kyrychenko M.O. (2017). Informatyzatsiia yak faktor optymizatsii ideolohii informatsiinoho suspilstva v umovakh merezhno-komunikatyvnoho prostoru. ScienceRise: Pedahohichna osvita. № 1 (9). S. 46–50. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.91627

Kutsepal S.V. (2006). Osvita v hlobalizatsiino-informatsiinomu kontynuumi: neobkhidnist transformatsii. Filosofski obrii. № 15. S. 27–40.

Kusherets B.I. (2002). Znannia yak stratehichnyi resurs suspilnykh transformatsii. Kyiv, 248 s.

Masuda Yu. (1983). Informatsiine suspilstvo yak postindustrialne suspilstvo. Myty, 234 s.

Maksymeniuk M.Iu., Nikitenko V.O. (2016). Formuvannia paradyhmy informatsiino-komunikatyvnoho suspilstva yak riznovydu skladnykh sotsialnykh system ta vzaiemodii. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 66. S. 266–278. DOI: https://doi.org/10.30839/2072-7941.2016.78609

Melnyk V.V. (2018). Informatsiinyi menedzhment yak faktor rozvytku innovatsiinoho suspilstva. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 74. S. 39–47. DOI: https:// doi.org/10.30839/2072-7941.2018.149651

Oleksenko R. (2017). Formuvannia kontseptsii kreatyvnoi osobystosti yak chynnyka kreatyvnoi ekonomiky znan v umovakh hlobalizatsii. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 71. S. 118–126. DOI: https://doi.org/10.30839/2072-7941.2017.124895

Punchenko O.P., Voronkova V.H., Andriukaitiene R. (2018). Sotsiodynamika hlobalizatsiinoho svitu v yoho tsyvilizatsiinomu vymiri. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 74. S. 48–60. DOI: https://doi.org/10.30839/2072-7941.2018.149652

Punchenko O.P., Lazarevych A.A. (2015). Informatyzatsiia yak sposib predstavlennia informatsiinykh resursiv suspilstva. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 63. S. 21–30.

Rose D. (2014). Enchanted Objects: Design Human Desire and the Internet of Things. New York : Scribner, 320 r.

Ryzhova I.S. (2017). Smart-tekhnolohii yak faktor rozvytku suchasnoho dyzainu. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 69. S. 174–183. DOI: https:// doi.org/ 10.30839/ 2072-7941.2017.102141

Sosnin A. (2016). Pro vymir systemy vyshchoi tekhnichnoi osvity v koordynatakh problemy natsionalnoi bezpeky. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. № 66. S. 123–134. DOI: https://doi.org/10.30839/2072-7941.2016.78583

Teslenko T.V. (2018). Rozvytok katehorii «dukh», «tilo», «tilesnist» u postmodernii filosofii. Hileia. Vyp. 139. S. 80–84.

Fezerstoun, M., Lesh, S., Robertson, R. (Red.) (2013). Hlobalni suchasnosti. Kyiv : Nika-Tsentr, 400 s.

Forst, M. Yurhen, T. (2018). Filosofiia. Kyiv : DUKh I LITERA, Instytut relihiinykh nauk sv. Fomy Akvinskoho, 544 s.

Florida, R. (2018). Homo creatives: Yak novyi klas zavoiovuie svit. Kyiv : Nash format, 432 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-21

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА