ПРО ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗРУШЕННЯ В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВА (МИСЛЕННЯ ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2023.2.06

Ключові слова:

інтелектуальна революція, наука, високі технології, освіта, типи мислення (комплексне, корелятивне, інноваційне, комп’ютерне / обчислювальне, креативне)

Анотація

Стаття присвячена одному з найактуальніших питань сучасної філософії, а саме ‒ проблемі формуванні інтелектуального багажу людства. Мова йде про інтелектуальні революції, про їхній характер і періоди становлення. Автори використовують метод філософської рефлексії, спираючись на першоджерела попередніх дослідників цього процесу, починаючи з їхнього концептуального аналізу з метою відстежити періоди і характерні ознаки розвитку цих складних процесів еволюції людини і її інтелектуального підґрунтя. Автори висувають тезу, що сьогодні людство знаходиться на порозі третьої інтелектуальної революції. Підтвердженням цього є активне використання нового термінологічного словника, який вже став «повсякденням» нашого життя, не зважаючи на те, що він є результатом розвитку високих технологій інформаційного характеру.

Підкреслюється також ідея того, що трансформація мислення окремих людей, які працюють і думають за нових умов, викликана наукою та високими технологіями. Цей фактичний матеріал прямо і побічно «впливає» на зміни у характері мислення широких верств суспільства, і, як слідство, адаптування до трансформацій у евристичній сфері охоплює величезні за масштабом маси людей.

Біографії авторів

Вей Сунь, Університет Цзямусі

Професор кафедри освітніх технологій факультету педагогічних наук. Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри філософії

Ольга Олексіївна Дольська, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор філософських наук, професор, професор кафедри філософії

Посилання

Dolska O.O. (2012). Filosofiia suchasnoho suspilstva : navch.-metod. posib. Kharkiv : NTU “KhPI”. 180 c. S.51-52.

Dolska O.O. (2018). Intelektualne-kohnityvni tekhnolohii (tekhnolohii myslennia) yak nova optsiia naukovoho analizu. Visnyk KhNPU im. H.S. Skovorody «Filosofiia». Kharkiv. Vyp. № 50. S. 3‒16.

Dolska O.O. (2021). Opys ta kharakter intelektualno-kohnityvnykh tekhnolohii yak metodolohichnoi optsii naukovoho analizu. Bahatovymirnist liudyny ta kultury u suchasnykh filosofskykh. landshaftakh : monohrafiia. Dolska O.O., Hodz N.B., Horodyska O.M. ta in. Kharkiv : Vyd-vo Ivanchenka I.S. S. 7-47.

Kant I. (2000). Krytyka chystoho rozumu. K. : Yunivers. T. 3. 741 s.

Kastels M. (2000). Informatsiina epokha: ekonomika, suspilstvo ta kultura. K. : HU VShE. 608 s.

Mak-Liuen M. (2001). Halaktyka Hutenberha: stanovlennia liudyny drukovanoi knyhy. K. : Nika-Tsentr. 464 s.

Rafalskyi O.O., Samchuk Z.F. (2018). Tsyvilizatsiini perekhrestia suchasnoho suspilstva. K. : IPiEND im. I.F. Kurasa NAN Ukrainy. 688 s.Bell D. (1973). The Coming of Post-industrial Society: A Venture in Social Forecasting. Basic Books, 48(2). Р. 286-288.

Biggs J.B., Collis K.F. 2014. Evaluating the quality of learning: The SOLO taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). Academic Press. 295 p.

Elkana Y. (1987). Alexandre Koyré: between the history of ideas and sociology of disembodies knowledge. P. Redondi (ed.). Science: The Renaissance of a History. History and Technology. № 4. P. 115-148. Retrieved from https://www.scribd.com/document/328879949/koyre-pdf

Jaspers K. (1991). Psychologie der Weltanschauungen. Menchen. 454 s.

Kang Xiaoling. (2015). Innovative Thinking and Ability. Beijing: Electronic Industry Press. 164 p.

Li Zuchao. (2001). Creative Thinking and Innovative Education. Shandong Education Research. № 6. Р. 29-31.

Lipman M. (1997). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre. 366 p. Retrieved from https: //publicaciones. unirioja.es/ojs/index. php/contextos/article/view/416/382

Liu Xiaoqiang. (1997). Research Status and Development Trends of Scientific Visualization. Journal of Engineering Graphics. Z1. Р. 128-134.

McCormick B.H. (1987). Visualization in Scientific Computing. Computer Graphics. № 21(6). Р. 1-14.

Morin E. (1990). Introducción Al Pensamiento Complejo; GEDISA, Ed.: Ciudad de México. Retrieved from https://www.trabajosocial.unlp.edu. ar/uploads/docs/morin___introduccion_al_pensamiento_complejo. pdf

Mumford M.D., Medeiros K.E., Partlow P.J. (2012). Creative Thinking: Processes, Strategies, and Knowledge. The Journal of Creative Behavior. № 46 (1). Р. 30–47.

Pacheco C.S., Herrera C.I. (2021). A conceptual proposal and operational definitions of the cognitive processes of complex thinking. Thinking skills and creativity. № 39. Р. 1-6. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100794

Pacheco C. Silva. (2020). Art Education for the Development of Complex Thinking Metacompetence: A Theoretical Approach. International Journal of Art & Design Education. № 39 (1). C. 242-254.

Sun Wei. (2023). Information technologies in the education of contemporary China: reality and opportunities. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2023-29-1-5

Wang Shengji. (1987). Scientific Psychology. Hangzhou : Zhejiang Education Press. 221 p.

Wing J. (2011). Research notebook: Computational thinking – What and why. The link magazine. № 6. С. 20-23.

Yoo Y., Henfridsson O., Lyytinen K. (2010). Research Commentary the New Organizing Logic of Digital Innovation: An Agenda for Information Systems Research. Information Systems Research. № 21(4). Р. 724-735.

Zhang Xiumei. (2012). Review of Relevance Theory. Open Education Research. № 3. Р. 44-49.

Zhu Cailan, Chen Tong, Li Yi. & Shen Shusheng. (2023). Research on the Connotation and Formation Path of Relevance Thinking. Research on Audiovisual Education. № 5. Р. 29-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА