ТЕХНІКА, НАУКА І ДУХОВНІСТЬ У ХХІ СТОРІЧЧІ: ФІЛОСОФСЬКИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2023.1.01Ключові слова:
духовність, наука, техніка, цивілізаційний розвиток, освіта, духовне і космічне вихованняАнотація
Стихійний, подекуди, неконтрольований процес розвитку техніки, перетворення сучасної науки з галузі дослідження світу в допоміжний засіб обслуговування технологій, втрата духовного образу сучасного вченого, як безкорисливого шукача істини, поставили питання про дослідження взаємозв’язку науки і техніки з духовністю людства, як основного джерела подолання девіацій розвитку техногенної цивілізації. Розглядаючи різні аспекти взаємозв’язку духовності з наукою і технікою, автори виділяють антропологічний, акмеологічний і екзистенціальний напрями взаємодії. Антропологічний напрям, який розкриває характер зв’язку духовності, науки і техніки з діяльністю мозку людини, містить у собі катарсичний, інтелектуальний і моральний аспект, спрямований на формування засобами сучасної освіти людини, яка прагне до наукового відкриття, активного застосування розуму, подолання проявів егоцентризму, який впливає на розвиток виробництва і техніки. У межах акмеологічного напрямку розглядається проблема вибору сучасної стратегії розвитку, досягнення рівня планетарно-космічної цивілізації. Екзистенціальний напрям пов’язаний з усвідомленням кризового характеру сучасної епохи, основними заходами щодо збереження Розуму у Всесвіті.
Посилання
Bardin O.M., Mishchenko V.I. (2016). Aksiolohiia nauky i problema formuvannia dukhovnoho obrazu novoi liudyny. Filosofiia v suchasnomu sviti: materialy miskoho mizhvuzivskoho nauk.-prakt. seminaru, 18–19 lystop. 2016 r. ; red. kol. Ya. V. Tararoiev, A. V. Kipenskyi, L. V. Perevalova [ta in.]. Kharkiv : «Tochka». S. 40–44.
Beilin M.V. (2014). Nanotekhnolohiia yak proryv u postneklasychnoi nautsi : monohrafiia. Kharkiv : Vyd-vo «Oberih». 418 s.
Berdiaiev M. Liudyna i mashyna. Retrieved from http://ni.biz.ua/8/8_6/8_63118_n-berdyaev-chelovek-i-mashina--voprosi-filosofii---.html
Havrov S.N., Asher T. (2007). Kryza svitu, shcho hlobalizuietsia, i perekhid do planetarnoi kultury. Nova tsyvilizatsiia. Mizhdystsyplinarnyi nauk.-prakt. zb. S. 157–168.
Hapochenko S.D., Mamalui A.O. (2010). Estetychni osnovy suchasnoi naukovoi kartyny svitu. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. Kharkiv: NTU «KhPI». № 27 (2). S. 9-16.
Honchar I.H. (2020). Kosmichna pedahohika yak napriamok naukovoho poshuku K. Venttselia. Mizhnarodni chelpanivski psykholoho-pedahohichni chytannia. S. 188-193. Retrieved from https://chelpanov.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/994
Kipenskyi A.V., Smoliaha M.V. (2023). Lohika rozvytku tsyvilizatsii: vid informatsiinoho do intelektualnoho suspilstva. Doslidzhennia z istorii i filosofii nauky i tekhniky. T. 32, № 1. S. 42-55.
Kipenskyi A.V. (2022). Transhumanistychne maibutnie informatsiinoho suspilstva: zberezhennia liudskoi pryrody ta dukhovnosti. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriia: Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho suspilstva. № 2. S. 5-11.
Mishchenko V.I. (2016). Dukhovnyi obraz vchenoho v paradyhmalnii nautsi. Hileia: nauk. visnyk: zb. nauk. pr. ; hol. red. V.M. Vashkevych. Kyiv : «Vyd-vo «Hileia», Vyp. 112 (9). S. 174–179.
Mishchenko V.I. (2023). Istorychnyi vymir dukhovnosti. Doslidzhennia z istorii i filosofii nauky i tekhniky. T. 32. № 1. S. 55-71.
Mishchenko V.I. (2017). Osiahnennia svitu yak stratehiia filosofii osvity. Aktualni pytannia osvity i nauky: zb. nauk. st., materialy V mizhnar. nauk.-prakt. konf. 10-11 lystop. 2017 r. Nats. akad. Nats. hvardii Ukrainy. Kharkiv : KhOHOKZ. S. 296–305.
Mishchenko V.I. (2017). Rozvytok tekhnohennoi tsyvilizatsii yak faktor zdobuttia novoi dukhovnosti ta noosfernoi vidpovidalnosti. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: zb. nauk. pr.: za materialamy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. 16 lystop. 2016 r. «Dukhovno-moralnisni osnovy ta vidpovidalnist osobystosti u doli liudskoi tsyvilizatsii»: za red. chlena-korespondenta Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, d-ra ped. nauk, prof., O.H. Romanovskoho. Kharkiv : NTU «KhPI». Vyp. 47 (51). T. 2. S. 57–66.
Moiseiev M.M. Universum. Informatsiia. Suspilstvo. Retrieved from https://readli.net/universum-informatsiya-obshhestvo/
Moiseiev M.M. Liudyna ta noosfera Retrieved from https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/sinergetika/moiseev_n_n_chelovek_i_noosfera/55-1-0-2220
Nekrasov Z.I., Makatov Z.U. (2010). Transformatsiia dukhovnosti u protsesi informatsiinoho rozvytku suspilstva. Naukovi vidomosti. Seriia Filosofiia. Sotsiolohiia. Pravo. № 2 (73). Vyp. 11. S. 187 – 191.
Pysarchyk L.Yu. (2018). A. Koire: istoriia nauky yak vyrazhennia yednosti liudskoi dumky. Retrieved from https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/istorija_nauki/kojre_aleksandr_ocherki_istorii_filosofskoj_mysli_1985/51-1-0-1078
Protsenko O.P., Vasylieva L.A. (2020). Kulturni formy spilkuvannia v samozberezhenni liudyny ta vdoskonalenni liudskykh vidnosyn. Naukove piznannia: metodolohiia ta tekhnolohiia. № 1 (45). S. 83–89.
Savostianova M.V. (2009). Aksiolohichnyi analiz paradyhmalnoi nauky chy roli tsinnostei u nautsi. Monohrafiia. K. : Vyd-vo PARAPAN. 260 s.
Sevbo-Bieletska I.P. (2008). Bilia poroha inshoho buttia. K. : «Proloh». 488 s.
Tararoiev Ya.V. (2016). Tekhnolohichnyi prohres ta problema rozpodilu: filosofsko-kulturolohichnyi aspekt. Teoretychni ta prykladni problemy vzaiemodii nauky, tekhniky i tekhnolohii: Materialy II Vseukr. nauk.-prakt. seminaru, prysviach. 85-richchiu Kharkiv. nats., avtomobilno-dorozhnoho un-tu, (Khariv, 11-12 lystop. 2015 r.). Kharkiv: KhNADU : Vyd-vo «Lider». S. 7–24.
Ursul A.D. (1993). Shliakh u noosferu. Kontseptsiia vyzhyvannia ta staloho rozvytku liudstva. Retrieved from https://www.studmed.ru/ursul-ad-put-v-noosferu_3726ab0dd2b.html
Chaplihin O.K. (2016). Naukova ta tekhniko-tekhnolohichna tvorchist ta maibutnie liudyny. Teoretychni ta prykladni problemy vzaiemodii nauky, tekhniky i tekhnolohii : materialy II Vseukrainskoho naukovo-praktychnoho seminaru, (Kharkiv, 11-12 lystopada 2015 r.). Kh. : KhNADU : Vyd-vo «Lider». S. 25 – 43.
Shveitser Albert. Kultura ta etyka. Retrieved from https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/ehtika_i_ehstetika/shvejcer_a_kultura_i_ehtika/36-1-0-3408
Shtumpf S.P. Pryroda dukhovnosti: avtoref. dys. ... d-ra filosof. nauk. Retrieved from https://www.dissercat.com/content/priroda-dukhovnosti
Åkerström, Lola A. Lagom. (2017). The Swedish Secret of Living Well. Headline Publishing Group. 192 p.
Bologna, Mauro & Aquino, Gerardo. (2020). Deforestation and world population sustainability: a quantitative analysishttps. Scientific Reports. Vol. 10. Retrieved from www.nature.com/articles/s41598-020-63657-6
Harari, Yuval Noah. (2018). 21 Lessons for the 21st Century. Retrieved from https://www.ynharari.com/book/21-lessons-book/
Heidegger Martin. (1959). Gelassenheit. Gunther Neske. Pfullingen. 281 r. Retrieved from https://cameralabs.org/10512-otreshennost-martin-khajdegger-o-vychislyayushchem-myshlenii-i-osmyslyayushchem-razdume
High Tech, Deep Humanity: Technology and Our Quest for Meaning. (2005). John Naisbit with Nana Naisbit and Douglas Philips. 381, Retrieved from https://archive.org/details/hightechhightouc0000nais/page/n5/mode/2up
Kaku, M. (2004). Parallel worlds: a journey through creation, higher dimensions and the future of the cosmos. Rublished by doubleday a division of Random House, Inc. New York, London, Toronto, Sydney, Auckland. 428 r.
Toffler E. The Third Wave. Retrieved from https://archive.org/details/TheThirdWave-Toffler