ІНТЕЛІГЕНТНІСТЬ ЯК АТРИБУТИВНА РИСА ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Олександр Семенович Пономарьов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» , Україна https://orcid.org/0000-0003-4698-2620
  • Андрій Володимирович Кіпенський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» , Україна https://orcid.org/0000-0002-4589-092X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.09

Ключові слова:

інтелігентність, інтелігенція, освіта, педагог, атрибутивна риса, професіоналізм, педагогічна майстерність, духовність, культура, вихованість, моральність, відповідальність

Анотація

Стрімкий розвиток суспільства призводить до появи цілої множини трендів, які є потенційно конфліктогенними, а соціокультурні відносини в інформаційному суспільстві здобувають сукупність різноспрямованих тенденцій. Вирішення суперечностей сучасного світу європейські фахівці вбачають в організації безперервної освіти всіх верств населення. До того ж, формування нових суспільних вимог до системи освіти обумовлено необхідністю поєднання науково-технічного і соціального прогресу. Разом з професійною підготовкою майбутній фахівець повинен оволодіти культурою й гуманістичною системою життєвих цінностей, цілісною сукупністю знань з соціально-гуманітарних людинознавчих дисциплін. Його освіченість, вихованість та особистісний розвиток мають вивести його на рівень справжнього інтелігента. Для ефективного розв’язання проблеми підготовки такого фахівця визначальною умовою виступає високий рівень професіоналізму і справжня інтелігентність педагога. Разом з тим реалії сьогодення вимагають уточнення сенсу поняття інтелігенції. До її складу слід включити активну громадянську позицію, чіткі світоглядні орієнтири та прагнення розвивати ці риси і якості в інших людей. Завданням інтелігента постає й поширення в соціумі культури та гуманістичної системи духовних цінностей. Цьому його також має навчити педагог як професіонал та інтелігент.         Характерними особливостями його інтелігентності є здатність здійснювати переконливий педагогічний вплив на особистість студента, багатий духовний світ і постійне самонавчання і самовиховання, саморозвиток і самовдосконалення. Розвиток інтелігентності майбутнього педагога необхідно активно здійснювати в процесі його професійної підготовки, використовуючи авторитет, культуру та інтелігентність особистості кожного викладача, посилюючи роль дисциплін соціально-гуманітарного циклу і спрямовуючи їх викладання на розвиток культури й інтелігентності студента.

Посилання

Arnoldov A. I. “Vvedeniye v kulturologiyu: Uchebnoye posobiye [Introduction to Cultural Studies: A Study Guide]”. M.: National Academy of Culture and Human Values, 1993. 352 p.

Berdyayev N. “Samopoznaniye (opyt filosofskoy avtobiografii) [Self-knowledge (the experience of philosophical autobiography)]”. M.: International relations, 1999. 336 p.

Honcharenko S. U. “Ukrayins kyy pedahohichnyy entsyklopedychnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]”. View. second, ext. and corrected. – Rivne: Volyn charms, 2011. – 552 p.

Hrynova V. M. “Pedahohichna kultura vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Pedagogical culture of a teacher of higher education]” // Theory and practice of social systems management. 2006. № 4. P. 67-74.

Huberskyy L. V., Andrushchenko V. P., Mykhalchenko M. I. “Kultura. Ideolohiya. Osobystist: Metodoloho-svitohlyadnyy analiz. [Culture. Ideology. Personality: Methodological and ideological analysis]”. – Kyiv: Knowledge of Ukraine, 2002. – 580 p.

Zavyetnyy S. O., Pazynich S. M., Ponomarov O. S., Tishchenko L. M. “Kultura pedahoha: monohrafiya. Za red. O.S. Ponomarova [Teachers culture: monograph. For the order. OS Ponomarev]”. Kharkiv: City Press, KhNTUA, 2015. 320 p.

Kipenskyi A. V., Ponomaryov O. S., Chebotaryov M. “Vidpovidalnist yak atrybutyvna rysa intelihenta. [Responsibility as an attributive feature of the intellectual]” // Leaders of the XXI century. Formation of the personality of a charismatic leader on the basis of humanitarian technologies for the management of social systems: Proceedings of the V International scientific-practical conference. October 28-29, 2021. Kharkiv: FOP Brovin OV, 2021. P. 51–54.

Kosenko V. D. “Fenomen intelihentnosti yak predmet filosofskoyi refleksiyi [The phenomenon of intelligence as a subject of philosophical reflection]”: author. dis. for science. degree of cand. philos. science: special. 09.00.03. Kyiv, 2013. 20 p.

Kremen V. H. “Osvitnya diyalnist i intelekt: problemy formuvannya natsionalnoyi intelihentsiyi [Educational activities and intelligence: problems of formation of the national intelligentsia] “ // Theory and practice of social systems management. 2008. № 2. P. 3-11.

Krymskyy S. B. “Zaklyky dukhovnosti XXI stolittya [Appeals to the spirituality of the XXI century]”. Kyiv: Ed. House "KM Academy", 2003. 32 p.

Kutishenko V. P. “Psykholohichnyy portret suchasnoho intelihenta [Psychological portrait of the modern intellectual]” // Bulletin of the Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko: Psychological Sciences. V. 7. Kamyanets-Podilsky, 2015. P. 89-96.

Snou CH. P. “Dve kultury [Two cultures]”. M.: Progress, 1973. 144 p.

“Filosofskyy slovnyk sotsialnykh terminiv [Philosophical dictionary of social terms]”. Kharkiv: Corvin, 2002. 672 p.

Kostina A.V. “Informatizatsiya i tendentsii razvitiya obshchestva XXI veka [Informatization and trends in the development of society in the XXI century]”. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatizatsiya-i-tendentsii-razvitiya-obschestva-xxi-veka

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-26