СУТНІСТЬ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ І ЙОГО РОЛЬ У ПІДВИЩЕННІ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Валентина Евдокимівна Михайличенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» , Україна https://orcid.org/0000-0001-7390-5319
  • Валентин Миколайович Кобець Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» , Україна https://orcid.org/0000-0003-3513-5952
  • Ніна Миколаївна Семке Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» , Україна https://orcid.org/0000-0001-6452-4012

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.08

Ключові слова:

компетентний похід, компетентність, компетенція, готовність до професійної діяльності, формування, ефективність

Анотація

У статті розкрито сутність компетентнісного підходу, його понятійного апарату, їх роль  у формуванні готовності студентів до професійної діяльності. Показано, що в рамках компетентнісного підходу потрібне впровадження у процес підготовки майбутніх спеціалістів інноваційних технологій, методів та форм навчання, збільшення обсягу самостійної роботи у процесі навчання, активізація внутрішніх ресурсів особистості за рахунок психологічної підготовки, що сприяє формуванню у студентів загальних та спеціальних компетенцій, підвищенню їхнього професіоналізму. Зроблено висновок, що впровадження компетентнісного підходу у вітчизняну систему освіти стримує недостатня теоретична розробка нових конструктів, слабке практичне використання ефективних психолого-педагогічних технологій їх формування, а також відсутність методичних посібників щодо їх використання.

Посилання

Andrushchenko N. O. “Formuvannia bazovykh upravlinskykh kompetentsii u maibutnikh menedzheriv ekonomichnoho profiliu zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii [Formation of basic managerial competencies in future managers of economic profile by means of interactive technologies]” : dys. ... kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity». Andrushchenko Nataliia Oleksandrivna. Vinnytskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet. Vinnytsia, 2011. 274 p.

“Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]”. Uklad. i holov. red. V. T. Busel. Kyiv : Irpin, VTF «Perun», 2001. 1440 p.

Vseukrainska naukovo-praktychna internet-konferentsiia “Modernizatsiia profesiinoi pidhotovky menedzheriv” [Modernization of professional training of managers]”: URL : http://www.ndu.edu.ua/index.php/ua/component/k2/item/1458-vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiia-modernizatsiia- profesiinoi-pidhotovky-menedzheriv.

Vseukrainskyi kruhlyi stil “Iakist pidhotovky menedzheriv : pryntsypy, tekhnolohii, perspektyvy – krok do doskonalosti pidhotovky fakhivtsiv” [Quality of managerial training: principles, technologies, prospects - a step towards the perfection of training]”.: URL : https://www.knteu.kiev.ua/blog/read/?pid=18899&uk.

Ziaziun I. A. “Intelektualno tvorchyi rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoi osvity. Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy [Intellectually creative development of the personality in the conditions of continuous education. Continuing professional education: problems, searches, prospects]”. Za red. I. A. Ziaziuna. K. : Vipol, 2000. 636 p.

Kalashnikova S. A. “Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky upravlintsiv-lideriv v umovakh suchasnykh suspilnykh transformatsii [Theoretical and methodological principles of professional training of managers-leaders in the conditions of modern social transformations]”: avtoref. dys. d-ra ped. nauk: 13.00.06 «Teoriia i metodyka upravlinnia osvitoiu». Svitlana Andriivna Kalashnikova. Kyiv, 2011. 36 p.

Kobets V. M. “Formuvannia hotovnosti maibutnikh menedzheriv do profesiinoi diialnosti v protsesi navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Formation of readiness of future managers for professional activity in the process of studying in a higher educational institution]”: avtoreferat … kand. ped. nauk. Dnipro, 2021, 23 p.

Komarist O. I., Aldokhina N. I. “Profesiina model menedzhera pidpryiemstva, shcho funktsionuie za kontseptsiieiu marketynhu [Professional model of an enterprise manager operating according to the marketing concept]”. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva: Ekonomichni nauky. 2011. Vyp. 112. P. 341-347.

“Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]”: Biblioteka z osvitnoi polityky. Za zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv : «K.I.S.», 2004. 112 p.

Makhnovska I. R. “Profesiina pidhotovka mahistriv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity [Professional training of masters of nursing in the context of higher education]” : avtoref. dys ... kand. ped. nauk. Zhytomyr, 2015. 20 p.

Mykhailychenko V. Ye., Hura T. V. “Psykholohichna hotovnist: sutnist, zmist i sposoby aktyvizatsii [Psychological readiness: essence, content and ways of activation]”. Problemy suchasnoi psykholohii. Zb. nauk. prats Zaporizkoho natsionalnoho universytetu ta Institutu Psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Zaporizhzhia : ZNU, 2019. № 2 (16). P.43-48.

Nychkalo N. H. “Derzhavni standarty profesiinoi osvity: teoriia i metodyka [State standards of vocational education: theory and methodology]”. Monohrafiia. Khmelnytskyi: TUP. 2002. P. 271.

Petruk V.A. “Teoretyko-metodychni zasady formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentsii u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Theoretical and methodological principles of formation of basic professional competencies in future specialists of technical specialties]”: dys. ... d-ra ped. nauk. Spets. 13.00.04. Petruk Vira Andriivna. Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M.P. Drahomanova. K.: 2008. 523 p.

Romanovskyi O. H., Hura T. V. “Upravlinska kompetentnist yak napriamok humanizatsii osvity u zhyttievykh perspektyvakh maibutnikh inzheneriv [Management competence as a direction of humanization of education in the life prospects of future engineers]”. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Shchokvartalnyi naukovo-praktychnyi zhurnal. Kharkiv : NTU «KhPI». 2007, № 4. P.62-64.

Baltušīte R. Pedagoģijas studentu gatavība profesionālai darbībai skolas vide, 1st ed. The Pedagogy Students Readiness for Professional Activities in the School Environment - Promocijas darbs. Jelgava: LLU, 2013. 184 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-26