СТРУКТУРА ЗАГАЛЬНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ ОСВІТНЬОГО ЛІДЕРА
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.07Ключові слова:
освітнє лідерство, освітній лідер, загальна і професійна культура, структура, компоненти, синергетичний ефект, особистість, професорсько-викладацький склад, педагогічна діяльністьАнотація
Стаття привячена розкриттю структури загальної та професійної культури особистості освітнього лідера; з’ясовано, що культура є багатофункціональною системою і виконує такі функції, як: передачу соціального досвіду (культура як соціальна пам'ять людства); гносеологічну (здатність концентрувати соціальний досвід багатьох поколінь, зберігати культурний генофонд людства); регулятивну (регулювання різних сторін та видів діяльності людей); ціннісну (якісне наповнення морального та інтелектуального змісту); доведено, що освітнє лідерство може бути розвиненим тільки через здатність особистості освітнього лідера ефективно виконувати та доцільно застосовувати сукупність різноманітних професійних ролей, наявність у нього високої загальної та професійної культури; наведено структуру загальної та професійної культури освітнього лідера (духовно-моральна культура; світоглядна культура; культура філософського мислення; педагогічна культура; психологічна культура; методологічна культура; управлінська культура; економічна культура; інженерна культура; корпоративна культура, інформаційна культура, адаптивна культура; аналітична культура; риторична культура; полілінгвістична культура; культура фізичного вдосконалення; конфліктологічна культура; культура діяльності, спрямована на досягнення успіху) та розкрито змістовне наповнення її компонентів; доведено, що наявність в освітнього лідера всіх складових структури загальної та професійної культури створює синергетичний ефект в його діяльності в освітньому середовищі, сприяє формуванню лідерських якостей, розвитку лідерського потенціалу як здобувачів вищої освіти, так і професорсько-викладацького складу.
Посилання
Babych M., Vitvytska S.S. “Pedahohichna kultura vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu // Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Pedagogical culture of a teacher of higher education]” : zbirnyk naukovykh prats / za zah. red. d.p.n., prof. S. S. Vitvytskoi, k.p.n., dots. N. M. Myronchuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 2014. P. 77-80.
Bondarchuk, O. I. “Profesiina kariera kerivnykiv shkil: psykholohichnyi aspekt [Professional career of school leaders: psychological aspect]” / O. I. Bondarchuk // Aktualni problemy psykholohii: Sotsialna psykholohiia. Psykholohiia upravlinnia. Orhanizatsiina psykholohiia. K. : Instytut psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, 2002. T. 1, Ch. 6. P. 86–89.
Hren L.M. “Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical institutions focus on successful professional activities]”: dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / L. M. Hren. Kh., 2010. 173 p.
Hrynova V. M. “Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty) [Formation of pedagogical culture of the future teacher (theoretical and methodical aspects)]” / Hrynova V. M. K., 2000. 417 p.
Hruts H. M. “Osobystist i profesiina kompetentnist pedahoha v suchasnii osviti [Personality and professional competence of a teacher in modern education]” / H. M. Hruts // Profesiina kompetentnist uchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: formuvannia, rozvytok ta udoskonalennia: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii / za red. V.M.Chaiky. Ternopil: TNPU, 2020. 165 p. P. 6-8.
Zarichanskyi O. A., Kliap M. I. “Formuvannia konfliktolohichnoi kultury v maibutnikh fakhivtsiv sfery turyzmu [Formation of conflict culture in future specialists in the field of tourism]” // Naukovo-informatsiinyi Visnyk. Ekonomika. № 6. 2012. P. 237-241. URL: https://visnyk.iful.edu.ua/wp-content/uploads/2019/02/6-39-12.pdf
Zerbino D. D. “Naukova shkola: lider i uchni [Scientific school: leader and students]” / Dmytro Denysovych Zerbino. Lviv : Yevrosvit, 2001. 208 p.
“Zmist i sutnist pedahohichnoi diialnosti [The content and essence of pedagogical activity]”: navch. posib. / O. H. Romanovskyi, O. S. Ponomarov, S. M. Pazynych [ta in.]. Kh. : NTU «KhPI», 2007. 228 p.
Ziaziun I.A. “Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy is good: ideals and realities]”: Nauk.-metod. posib. K.: MAUP. 2000. 312 p.
Kalashnikova S. A.” Osvitnia paradyhma profesionalizatsii upravlinnia na zasadakh liderstva : monohrafiia [Educational paradigm of professionalization of management on the basis of leadership]” / S A. Kalashnikova. K. : Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka, 2010. 380 p.
Koval T. I. “Pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly : informatsiini tekhnolohii u pedahohichnii diialnosti [Training of higher school teachers: information technologies in pedagogical activity]”: navch.-metod. posibnyk / Koval T. I., Sysoieva S. O., Sushchenko L. P. K. : Vyd. tsentr KNLU, 2009. 380 p.
Lytvyn A. “Informatsiina kultura pedahoha profesiinoho navchannia [Information culture of a teacher of professional training]”. URL: http://lib.iitta.gov.ua/4936/1/St St_Lytvyn_Pidhotovka_pedah_do__IKT.pdf. (data zvernennia 10.05.2020).
Marakhovska N. V. “Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in the process of teaching the disciplines of the humanities]”: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / N.V. Marakhovska. Kh., 2009. 22 p.
Miliaieva V. R. “Rozvytok liderskoho potentsialu v protsesi formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Development of leadership potential in the process of forming managerial competence of heads of educational institutions]” / V. R. Miliaieva // Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 2014. Vyp. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2014_1_10
Pantiuk T. “Liderstvo v osviti yak suspilno-pedahohichna determinanta [Leadership in education as a socio-pedagogical determinant]” / T. Pantiuk, I. Myskiv // Universytety i liderstvo. 2015. № 1. P. 41-44. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/univlead_2015_1_10
Semchenko N. O. “Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in extracurricular activities]” : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / N. O. Semchenko. Kh., 2005. 23 p.
“Suspilna moral yak systema tsinnostei / Pravovi zasady zakhystu osobystisnykh tsinnostei ta suspilnoi morali [Public morality as a system of values / Legal principles of protection of personal values and public morality]”: zbirnyk normatyvnykh aktiv Ukrainy / Uklad.: Yu.Zh. Shaihorodskyi, K.P. Merkotan. K.: Ukrainskyi tsentr politychnoho menedzhmentu, 2007. 440 p.
Khairullina Yu. O. “Svitohliadna kultura osobystosti: strukturno-funktsionalnyi analiz [Worldview culture of personality: structural and functional analysis]”: monohrafiia / Yu. O. Khairullina ; Min-vo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. – K. : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011. 235 p.
“Tsili staloho rozvytku: Ukraina. Natsionalna dopovid [Sustainable Development Goals: Ukraine. National report.]”. URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/%d0%9d%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%be%d0%bd%d0%b0%d0%bb%d1%8c% 02017%20ukr.pdf
Shestopaliuk O. V. “Formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti maibutnoho pedahoha [Formation of information and communication competence of the future teacher]” / O. V. Shestopaliuk // Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti : dosvid, problemy, perspektyvy : zb. nauk. pr. / [za red. M. M. Koziara ta N. H. Nychkalo]. Lviv : LDU BZhD, 2009. Vyp. 2., ch. 1. P. 137-141.
Shcherbiak Yu. A. “Pedahohichna kultura vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu: problemnyi aspekt [Pedagogical culture of a teacher of higher education: a problematic aspect]”. URL:http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14966/1/Shcherbiak.pdf