СТРУКТУРА ЗАГАЛЬНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ ОСВІТНЬОГО ЛІДЕРА

Автор(и)

  • Лариса Миколаївна Грень Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4466-6018
  • Андрій Іванович Черкашин Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4929-6706
  • Світлана Миколаївна Резнік Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8310-1242

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.07

Ключові слова:

освітнє лідерство, освітній лідер, загальна і професійна культура, структура, компоненти, синергетичний ефект, особистість, професорсько-викладацький склад, педагогічна діяльність

Анотація

Стаття привячена розкриттю структури загальної та професійної культури особистості освітнього лідера; з’ясовано, що культура є багатофункціональною системою і виконує такі функції, як: передачу соціального досвіду (культура як соціальна пам'ять людства); гносеологічну (здатність концентрувати соціальний досвід багатьох поколінь, зберігати культурний генофонд людства); регулятивну (регулювання різних сторін та видів діяльності людей); ціннісну (якісне наповнення морального та інтелектуального змісту); доведено, що освітнє лідерство може бути розвиненим тільки через здатність особистості освітнього лідера ефективно виконувати та доцільно застосовувати сукупність різноманітних професійних ролей, наявність у нього високої загальної та професійної культури; наведено структуру загальної та професійної культури освітнього лідера (духовно-моральна культура;  світоглядна культура; культура філософського мислення; педагогічна культура; психологічна культура; методологічна культура; управлінська культура;  економічна культура; інженерна культура; корпоративна культура, інформаційна культура, адаптивна культура; аналітична культура; риторична культура; полілінгвістична культура; культура фізичного вдосконалення; конфліктологічна культура; культура діяльності, спрямована на досягнення успіху) та розкрито змістовне наповнення її компонентів; доведено, що наявність в освітнього лідера всіх складових структури загальної та професійної культури створює синергетичний ефект в його діяльності в освітньому середовищі, сприяє формуванню лідерських якостей, розвитку лідерського потенціалу як здобувачів вищої освіти, так і професорсько-викладацького складу.

Біографії авторів

Лариса Миколаївна Грень, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор наук державного управління, професор, професор кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Андрій Іванович Черкашин, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Світлана Миколаївна Резнік, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Babych M., Vitvytska S.S. “Pedahohichna kultura vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu // Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Pedagogical culture of a teacher of higher education]” : zbirnyk naukovykh prats / za zah. red. d.p.n., prof. S. S. Vitvytskoi, k.p.n., dots. N. M. Myronchuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 2014. P. 77-80.

Bondarchuk, O. I. “Profesiina kariera kerivnykiv shkil: psykholohichnyi aspekt [Professional career of school leaders: psychological aspect]” / O. I. Bondarchuk // Aktualni problemy psykholohii: Sotsialna psykholohiia. Psykholohiia upravlinnia. Orhanizatsiina psykholohiia. K. : Instytut psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, 2002. T. 1, Ch. 6. P. 86–89.

Hren L.M. “Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical institutions focus on successful professional activities]”: dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / L. M. Hren. Kh., 2010. 173 p.

Hrynova V. M. “Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty) [Formation of pedagogical culture of the future teacher (theoretical and methodical aspects)]” / Hrynova V. M. K., 2000. 417 p.

Hruts H. M. “Osobystist i profesiina kompetentnist pedahoha v suchasnii osviti [Personality and professional competence of a teacher in modern education]” / H. M. Hruts // Profesiina kompetentnist uchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: formuvannia, rozvytok ta udoskonalennia: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii / za red. V.M.Chaiky. Ternopil: TNPU, 2020. 165 p. P. 6-8.

Zarichanskyi O. A., Kliap M. I. “Formuvannia konfliktolohichnoi kultury v maibutnikh fakhivtsiv sfery turyzmu [Formation of conflict culture in future specialists in the field of tourism]” // Naukovo-informatsiinyi Visnyk. Ekonomika. № 6. 2012. P. 237-241. URL: https://visnyk.iful.edu.ua/wp-content/uploads/2019/02/6-39-12.pdf

Zerbino D. D. “Naukova shkola: lider i uchni [Scientific school: leader and students]” / Dmytro Denysovych Zerbino. Lviv : Yevrosvit, 2001. 208 p.

“Zmist i sutnist pedahohichnoi diialnosti [The content and essence of pedagogical activity]”: navch. posib. / O. H. Romanovskyi, O. S. Ponomarov, S. M. Pazynych [ta in.]. Kh. : NTU «KhPI», 2007. 228 p.

Ziaziun I.A. “Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy is good: ideals and realities]”: Nauk.-metod. posib. K.: MAUP. 2000. 312 p.

Kalashnikova S. A.” Osvitnia paradyhma profesionalizatsii upravlinnia na zasadakh liderstva : monohrafiia [Educational paradigm of professionalization of management on the basis of leadership]” / S A. Kalashnikova. K. : Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka, 2010. 380 p.

Koval T. I. “Pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly : informatsiini tekhnolohii u pedahohichnii diialnosti [Training of higher school teachers: information technologies in pedagogical activity]”: navch.-metod. posibnyk / Koval T. I., Sysoieva S. O., Sushchenko L. P. K. : Vyd. tsentr KNLU, 2009. 380 p.

Lytvyn A. “Informatsiina kultura pedahoha profesiinoho navchannia [Information culture of a teacher of professional training]”. URL: http://lib.iitta.gov.ua/4936/1/St St_Lytvyn_Pidhotovka_pedah_do__IKT.pdf. (data zvernennia 10.05.2020).

Marakhovska N. V. “Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in the process of teaching the disciplines of the humanities]”: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / N.V. Marakhovska. Kh., 2009. 22 p.

Miliaieva V. R. “Rozvytok liderskoho potentsialu v protsesi formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Development of leadership potential in the process of forming managerial competence of heads of educational institutions]” / V. R. Miliaieva // Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 2014. Vyp. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2014_1_10

Pantiuk T. “Liderstvo v osviti yak suspilno-pedahohichna determinanta [Leadership in education as a socio-pedagogical determinant]” / T. Pantiuk, I. Myskiv // Universytety i liderstvo. 2015. № 1. P. 41-44. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/univlead_2015_1_10

Semchenko N. O. “Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u pozaaudytornii diialnosti [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in extracurricular activities]” : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / N. O. Semchenko. Kh., 2005. 23 p.

“Suspilna moral yak systema tsinnostei / Pravovi zasady zakhystu osobystisnykh tsinnostei ta suspilnoi morali [Public morality as a system of values / Legal principles of protection of personal values and public morality]”: zbirnyk normatyvnykh aktiv Ukrainy / Uklad.: Yu.Zh. Shaihorodskyi, K.P. Merkotan. K.: Ukrainskyi tsentr politychnoho menedzhmentu, 2007. 440 p.

Khairullina Yu. O. “Svitohliadna kultura osobystosti: strukturno-funktsionalnyi analiz [Worldview culture of personality: structural and functional analysis]”: monohrafiia / Yu. O. Khairullina ; Min-vo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. – K. : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011. 235 p.

“Tsili staloho rozvytku: Ukraina. Natsionalna dopovid [Sustainable Development Goals: Ukraine. National report.]”. URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/%d0%9d%d0%b0%d1%86%d1%96%d0%be%d0%bd%d0%b0%d0%bb%d1%8c% 02017%20ukr.pdf

Shestopaliuk O. V. “Formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti maibutnoho pedahoha [Formation of information and communication competence of the future teacher]” / O. V. Shestopaliuk // Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti : dosvid, problemy, perspektyvy : zb. nauk. pr. / [za red. M. M. Koziara ta N. H. Nychkalo]. Lviv : LDU BZhD, 2009. Vyp. 2., ch. 1. P. 137-141.

Shcherbiak Yu. A. “Pedahohichna kultura vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu: problemnyi aspekt [Pedagogical culture of a teacher of higher education: a problematic aspect]”. URL:http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14966/1/Shcherbiak.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-26