СТЕЙКХОЛДЕРИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ТЛУМАЧЕННЯ ЗМІСТУ КАТЕГОРІЇ ТА ПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.2.05Ключові слова:
стейкхолдери, якість вищої освіти, заклади вищої освіти, держава, забезпечення якості вищої освіти, міжнародні стандарти якості, публічне управління забезпеченням якості вищої освітиАнотація
Серед питань проблематики забезпечення якості вищої освіти слід звернути увагу перш за все на ті з них, які пов’язані з формулюванням змісту так званих базових категорій, тобто тих з категорій які, з одного боку, найбільш часто використовуються дослідниками у межах професійного (наукового) дискурсу з проблематики забезпечення якості вищої освіти, а з іншого – все ще потребують на уточнення свого категоріального змісту. Серед таких категорій, з огляду на свою поширеність у науковому обігу, позиціонує у тому числі й категорія «стейкхолдери». Вчені, так само як й фахівці-практики, достатньо часто використовують категорію «стейкхолдери» як у межах наукових дослідженнях, так й під час реалізації функцій управління розвитком системи вищої освіти. Нажаль, популярність цієї категорії у науковому дискурсі не забезпечила розвиток її змісту. У межах наукової думки існує декілька підходів до тлумачення відповідної категорії. Найбільш вдалими за своїм формулюванням є ті з них, які були інституалізовані у межах Міжнародного стандарту ISO 21001:2018 «Освітні організації. Системи менеджменту для освітніх організацій. Вимоги та настанови щодо використання» та Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Крім того, питання ідентифікації стейкхолдерів, по відношенню до процедур та результатів функціонування ЗВО, набуло свого достатнього розвитку у межах наукових досліджень вітчизняних вчених та нормативних документах ЗВО. Наприклад, переважна більшість розроблених у вітчизняних ЗВО Положень про стейкхолдерів містить їх узагальнений перелік. Не дивлячись на достатній рівень актуалізації категорії «стейкхолдери» у науковому дискурсі її зміст все ще не набув свого остаточного оформлення. Про це свідчить й той факт, що профільні до проблематики вищої освіти закони не містять не лише визначень відповідної категорії, а навіть згадки про неї. За результати проведеного дослідження до стейкхолдерів якості вищої освіти можуть бути віднесені такі суб’єкти: стейкхолдери з організаційного простору ЗВО або так звані внутрішні стейкхолдери (здобувачі вищої освіти; студентські самоврядні організації та наукові товариства студентів; наукові та науково-педагогічні працівники ЗВО; адміністрація ЗВО та його структурних підрозділів; колегіальні органи управління ЗВО); стейкхолдери які не перебувають у структурі ЗВО або так звані зовнішні стейкхолдери (батьки (опікуни) здобувачів вищої освіти, а також потенційні абітурієнти; власники ЗВО; зовнішні партнери ЗВО; випускники ЗВО та їх об’єднання; освітні організації які приймають опосередковану участь у формуванні професійних компетентностей майбутніх фахівців; суб’єкти ринку праці; держава та суспільство); суб’єкти конкурентних відносин (організації які конкурують між собою як на рівні боротьби за кваліфікованих фахівців, у тому числі й за випускників ЗВО); незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти які діють на регіональному, національному та міжнародному рівнях, а також національні агентства забезпечення якості освіти; міжнародні організації профільного до проблематики забезпечення якості вищої освіти спрямування своєї професійної діяльності.
Посилання
Storage. Rome Ministerial Communiqué.. EHEA Ministerial conference 2020. URL: https://ehea2020rome.it/storage/uploads/5d29d1cd-4616-4dfe-a2af-29140a02ec09/BFUG_Final_Draft_Rome_Communique-link.pdf
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). News from 25.09.2020. Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031 URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Priority directions of scientific research for 2022-2026. Priority directions (topics) of scientific research and scientific and technical (experimental) developments of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2022-2026. URL: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/2519/
Radulescu M., Fedajev A., Sinisi C.I., Popescu C., Iacob S.E. (2018). Europe 2020 Implementation as Driver of Economic Performance and Competitiveness. Panel Analysis of CEE Countries. Sustainability. Vol.10, Iss.2. URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/10/2/566
Pelinescu E. (2015). The impact of human capital on economic growth. Procedia Economics and Finance. Vol. 22. P. 184-190
Teixeira A.C., Queirós S.S. (2016). Economic growth, human capital and structural change: A dynamic panel data analysis. Research Policy. Vol. 45, Iss. 8. Р. 1636-1648
Kokotovic F. (2016). A panel regression analysis of human capital relevance in selected Scandinavian and SE European countries. UTMS Journal of Economics. №7(1). Р. 13–24
Chekina V.D., Vorhach O.A. (2020). Vplyv vytrat na osvitu na ekonomichne zrostannia: empirychna otsinka [The impact of education costs on economic growth: an empirical assessment] Ekonomika promyslovost. – Economics and Industry. 3(91). P. 96-122.
Bielova L.O., Bulba V.H., Postupna O.V. (2018) Ctan i problemy zdiisnennia upravlinnia yakistiu osvity ta osvitnoi diialnosti v Ukraini: ekspertne otsiniuvannia [State and problems of quality management of education and educational activities in Ukraine: expert evaluation]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia – Theory and practice of public administration, 2(61). – URL: http://kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2018-2/doc/1/1_1.pdf
Moroz, S.A., Buka, Y.S., Moroz, V.M., & Hren, L.N. (2019). Determinanty kachestva vysshego obrazovanija: znachimost' i sila vlijanija (po rezul'tatam jekspertnogo ocenivanija studentov Baltijskoj Mezhdunarodnoj Akademii, Latvija) [Determinants of Higher Education Quality: Significance and Power of Influence (According to the Expert Evaluation of Students of the Baltic International Academy, Latvia)]. Nauchno-metodycheskyi zhurnal KazNPU «Pedahohyka y psykholohyia», 1, 74–80.
Moroz, S.A., Moroz, V.M. and Dombrovska, S.M. (2016) Frantsuzka model pidhotovky naukovo-pedahohichnykh kadriv: osoblyvosti rozbudovy ta perspektyvy vykorystannia dlia rozvytku trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ [The French model of training of scientific and pedagogical personnel: peculiarities of development and prospects of use for the development of labor potential of native higher educational institutions], Visnyk NUTsZU, Vol. 1(4), pp. 213–222.
Karamyshev D.V. (2019). Stratehichni oriientyry rozvytku monitorynhu osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity yak skladovoi systemy upravlinnia yakistiu [Strategic guidelines for the development of monitoring the educational activities of higher education institutions as part of a quality management system] Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia. – Actual problems of public administration Vyp. 2 (56). p. 8-19
Moroz, V.M., Moroz, S.A., Hren, L.M., Pomaza-Ponomarenko, A.L. (2020) Motyvatsiia trudovoi diialnosti: kros-kulturni osoblyvosti ta yikh proiav v systemi sotsialno-ekonomichnykh vidnosyn [Motivation of labor activity: cross-cultural features and their manifestation in the system of socio-economic relations] Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky. – Financial and credit activities: problems of theory and practice. 4. p. 530–538
Moroz, S.A., Romanovskyi, O.H., Moroz, V.M., Hren, L.M., Popova, O.V. (2021). Zalezhnist yakosti vyshchoi osvity vid dzherel yii finansuvannia ta spetsializatsii ZVO: analiz dumky robotodavtsiv i napriamy vdoskonalennia derzhavnoi polityky [Dependence of the quality of higher education on the sources of its financing and specialization of free economic education: analysis of the opinion of employers and directions for improving public policy]. Financial and credit activities: problems of theory and practice - Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky. 2, №37. Pp. 521-538
Moroz, V.M., Sadkovyi, V.P., Babaiev, V.M. & Moroz, S.A. (2018) Onlain opytuvannia studentiv u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Online survey of students in the quality assurance system of higher education] Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. – Information technology and teaching aids, 6. Retrieved from: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415
Moroz, S.A. and Moroz, V.M (2015), Pidvyshchennia yakosti trudovoho potentsialu vitchyznianykh VNZ v konteksti zmistu mekhanizmiv mizhnarodnoi spivpratsi [Improving the quality of labor potential of domestic higher educational institutions in the context of the content of mechanisms of international cooperation] Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite: Sob. sciences works of NTU "KhPI", vol. 43 (47), pp. 100–112.
Moroz, S.A., Buka, I.S., Buka, S.A. and Moroz, V.M. “Otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity studentamy yak element systemy derzhavnoho kontroliu za yakistiu nadannia osvitnikh posluh zakladamy vyshchoi osvity (na prykladi opytuvannia studentiv Baltiiskoi Mizhnarodnoi Akademii, Latviia”) [Evaluation of the quality of higher education by students as an element of the system of state control over the quality of provision of educational services to higher education institutions (on the example of a survey of students of the Baltic International Academy, Latvia)] Visnyk NUTsZU (Seriia “Derzhavne upravlinnia” 2 (9) (2018): 282–295
Moroz S. A. (2016) Derzhavne upravlinnia rozvytkom trudovoho potentsialu VNZ: kompetentsiia liudyny, universytetu ta derzhavy [State management of development of labor potential of high school: competence of the person, university and the state]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok - Public administration: improvement and development. 4. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2016_4_11
Moroz S.A. (2017). Derzhavne upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity v konteksti norm mizhnarodnykh standartiv yakosti: pryntsyp protsesnoho pidkhodu [Public quality management of higher education in the context of international quality standards: the principle of process approach]. Reformuvannia publichnoho upravlinnia ta administruvannia: teoriia, praktyka, mizhnarodnyi dosvid : Vseukr. nauk.-prakt. konf. za mizhnar. Uchastiu, 27 zhovtnia 2017 r. Odesa - Public administration and administration reform: theory, practice, international experience: All-Ukrainian. scientific-practical conf. for international. Participation, October 27, 2017. Odessa. 365–366.
National Agency for Quality Assurance in Higher Education. Annual Report of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education for 2020. Documents URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2021/02/Річний-звіт-2020.pdf
Annex C (informative): Classification of interested parties in educational organizations. Educational organizations. Management systems for educational organizations – Requirements with guidance for use. ISO 21001:2018. URL: http://www.nobelcert.com/DataFiles/FreeUpload/ISO%2021001%202018.pdf#page=59&zoom=100,664,106
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). К.: CS Ltd.
Hrishnova O., Bekh S. (2014). Sotsialna vidpovidalnist universytetiv Ukrainy: porivnialnyi analiz ta osnovni napriamy rozvytku [Social responsibility of universities of Ukraine: comparative analysis and main directions of development] Visnyk Kyiv. nats. un-tu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia Ekonomika. Visnyk of Kyiv. nat. Taras Shevchenko University. Economics series. 5 (158). p. 11-18.
Educational organizations – Management systems for educational organizations – Requirements with guidance for use. ISO 21001:2018. International Organization for Standardization. URL: https://www.iso.org/standard/66266.html
Kharkivskyi natsionalnyi ahrarnyi universytet im. V.V. Dokuchaieva (2019) Polozhennia pro steikkholderiv osvitnikh prohram Kharkivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu im. V.V. Dokuchaieva [Regulations on stakeholders of educational programs of Kharkiv National Agrarian University. V.V. Dokuchaev] Kharkivskyi natsionalnyi ahrarnyi universytet im. V.V. Dokuchaieva – Kharkiv National Agrarian University named after V.V. Dokuchaeva URL: https://www.knau.kharkov.ua/uploads/pubinfo/2020/stakeholder.pdf