ВІД МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ ДО КУЛЬТУРНОЇ ІНДУСТРІЇ (ПРО ПОЄДНАННЯ КУЛЬТУРИ ТА ЕКОНОМІКИ НАПРИКІНЦІ ХХ ТА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.1.14Ключові слова:
масова культура, креативна економіка, культурна індустрія, культурный продукт, креативне місто, кластери, хаби, глобалізація, інноваціїАнотація
Дана стаття присвячена поняттю креативної економіки і ролі творчості та інновацій в сучасному світі. Розглянуто креативну економіку, що розмежовується на ряд окремих галузей – креативних індустрій, однією з яких є культурна індустрія, що є об’єктом даного дослідження. Витоки культурної індустрії сягають ще ХІХ століття і пов’язані з можливістю тиражування мистецтва і поширенням масової культури. Чисельні недоліки поєднання промисловості та культури були осмислені багатьма філософами ХХ століття, але сьогодні можливо відмітити і позитивні моменти, пов’язані з цим. Проаналізовано концепцію «креативного міста», яка продовжує вивчення великих міст після урбаністики. За Ч. Лендрі це свого роду філософія сучасного міста, в якому творчість і творчий потенціал є головною рушійною силою. Культурні мапи регіонів країни пов’язані із долею інноваційності і креативності в економіці та формуванням нових культурних стандартів. Розглянуто хаби, коворкінги, кластери як сучасні простори для продукування нових ідей. Наведено приклади їх функціонування в Харкові. Публічний простір є основою креативного міста. Підкреслено потребу генерування творчих ресурсів в економічне зростання міст із залученням інвестицій. Доведено, що рівень «креативності» міста спирається на такі показники, як: культурне життя, креативна економіка та сприятливі умови для розвитку культури та креативності, а також те, що позитивними наслідками розвитку креативних індустрій є використання прикладних творчих практик, інновацій, що змінюють соціальний простір ззовні і зсередини, генерація прибутку, створення робочих місць та повага до інтелектуальної власності. Розкрито актуальність креативної економіки та культурних індустрій для майбутніх досліджень з урахуванням збільшення культурного сектору в економіці. Констатовано, що «креативність» стає основним поняттям сучасної економіки, незалежно від галузі.
Посилання
Bodriyar Zh. Obshchestvo potrebleniya. Ego mify i struktury [Consumer society. Its myths and structures]. M.: Respublika; Kul'turnaya revolyutsiya, 2006. 269 р. (Mysliteli ХХ veka).
Glosarij kreatyvnyh industrij [Glossary of Creative Industries]. Available at: https://uccs.org.ua/hlosarij-kreatyvnykh-industrij/ (accessed 25.09.2021).
Grojs B. O novom. Opyt ekonomiki kultury [About the new one. Cultural economics experience]. M: Ad Marginem Press, 2015. 238 p.
Dosvid vymiryuvannya kultury ta kreatyvnosti v mistax Ukrayiny [Experience in measuring culture and creativity in Ukrainian cities]. Available at: https://cedos.org.ua/researches/dosvid-vymiriuvannia-kultury-ta-kreatyvnosti-v-mistakh-ukrainy/ (accessed 19.09.2021).
Zachem nam kreativnye haby: statistika i poleznye ssylki [Why do we need creative hubs. Statistics and useful links]. Available at: https://www.culturepartnership.eu/article/creative-hubs (accessed 29.09.2021).
Kak iskusstvo mozhet izmenit mir: 4 kejsa TEDx [How art can change the world: 4 cases TEDx]. Available at: https://www.culturepartnership.eu/article/art-change-the-world (accessed 29.09.2021).
Kak kreativ i sistemnyy pokhod pomogayut deystvuyushchemu biznesu i startapam [How creativity and a systematic approach help existing businesses and startups]. Available at: https://www.culturepartnership.eu/article/creativity-and-businesses (accessed 29.09.2021).
Karasova N.A. Kreatyvni industriyi yak element strategiyi postindustrialnogo rozvytku [Creative industries as an element of a post-industrial development strategy]. Mizhnarodni vidnosyny: teoretyko-praktychni aspekty. Vyp. 3 (2019). P. 110-120.
Lazareva O.V. Kulturnie industrii: dva aspekta ponimaniya [Cultural industries. Two aspects of understanding]. Observatorya kultury. 2017. T. 14, # 6. P. 670-676.
Lendry Ch. Kreativnyj gorod [Creative city]. M.: Izdatelskyj dom «Klassyka-XXI», 2006. 399 p.
Mishсhenko M.M. Kreatyvni (kulturni) industriyi v suchasnomu suspilstvi [Creative (cultural) industries in modern society]. Filosofiya v suchasnomu sviti: Materialy miskogo mizhvuzivskogo naukovo-praktychnogo seminaru, 18-19 lystopada 2016 r. Charkiv: «Tochka». 2016. P. 103-105.
Olijnyk O. Fenomen «kulturni industriyi»: poxodzhennya ta sociokulturnyj zmist [The Cultural Industries Phenomenon: Origin and Sociocultural Content]. Kulturologichna dumka. 2009. # 1. S. 67-73. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kultdum_2009_1_11 (accessed 21.09.2021).
Florida Richard. Kreativnyj klass. Lyudi, kotorye sozdayut budushhee [Creative class. People who will create the future]. M.: Mann, Yvanov i Ferber, 2015. 384 p.
Hezmondalsh, D. Kulturnyыe industrii [Cultural industries]. Nacz. issled. un-t «Vysshaya shkola ekonomiki». M.: Izd. dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2014. 456 p. (Issledovaniya kultury).
Hestanov R. Kogda kultura stanovytsya tovarom [When culture becomes a commodity]. Ekonomicheskaya politika, 2016. T.11. #5. P. 234-237.
Hokins Dzh. Kreativnaya ekonomika: kak prevratit idei v dengi [Creative Economy: How To Turn Ideas Into Money]. Moskva : Klassika-XXI, 2011. 256 p.
Horkhaimer M., Adorno T. Kulturnaya industriya. Prosveshhenie kak sposob obmana mass [Cultural industry. Enlightenment as a way to deceive the masses]. M.: Ad Marginem Press, 2016. 103 p.
Shynkaruk Anton. Kreatyvne misto: skilky misto maye vytrachaty na kulturu [Creative city: how much should a city spend on culture]. Available at: https://gwaramedia.com/kreativne-misto/ (accessed 25.09.2021).
Encensberger G.M. Industriya soznaniya [Industry of consciousness]. M.: Ad Marginem Press, 2016. 94 p.
The five most creative cities in the world? Available at: https://www.bbc.com/culture/article/20190715-the-five-most-creative-cities-in-the-world (accesed 19.09.2021).