ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.1.09Ключові слова:
студенти, організація, комплекс засобів з фізичного виховання, фізичне виховання, пандемія, навчальні заняття, дистанційне навчання, змішана форма навчанняАнотація
За останні два роки через пандемію COVID – 19 дуже значно змінились умови навчання, і усі заклади освіти намагаються пристосуватися до нових викликів, знайти ефективні рішення. В НТУ «ХПІ», як і в більшості університетів, у 2020 – 2021 навчальних роках заняття проводились у дистанційній та змішаній формі навчання. Тому актуально розглянути питання організації навчальних занять під час пандемії. Фізичне виховання – це одна з дисциплін в університеті, яка спрямована на гармонійний розвиток студента, дозволяє сформувати високу працездатність та адаптивність до умов праці, через забезпечення високого рівня здоров’я. Тому метою дослідження є визначення основних засобів організації фізичного виховання в університеті в умовах пандемії. Проаналізовано теоретичні відомості щодо організації навчального процесу з фізичного виховання у студентів. Розроблено комплекс заходів для удосконалення навчального процесу з фізичного виховання студентів. Визначено ефективність експериментальних засобів організації фізичного виховання в університеті в умовах пандемії. Надано рекомендації щодо організації навчального процесу з фізичного виховання студентів в умовах пандемії. Використано такі методи дослідження, як: аналіз і узагальнення науково–методичної літератури з проблем організації фізичного виховання в університеті, педагогічне спостереження за навчальним процесом з фізичного виховання в НТУ «ХПІ»; анкетування студентів; математично-статистичні методи. У ході дослідження було розглянуто основні положення щодо організації занять з фізичного виховання у студентів в сучасних умовах. Представлено комплекс заходів для удосконалення занять з фізичного виховання під час пандемії, що дозволив не зупиняти навчальний процес для студентів з освітнього компоненту «Фізичне виховання». Комплекс заходів включав: написання рефератів, виконання практичних робіт (складання комплексу вправ з свого виду спорту; виконання практичної роботи «Антропометричні вимірювання і оцінка функціонального стану»; виконання практичної роботи «Карта індивідуального латерального профілю»; виконання практичної роботи «Визначення добової енерговитрати людини»). А також визначено ефективність експериментальних засобів організації фізичного виховання в університеті. В дослідженні представлені рекомендації щодо організації навчального процесу з фізичного виховання студентів в умовах пандемії: 1) Студенти повинні мати чіткі методичні рекомендації щодо виконання практичних робіт. 2) Студенти повинні розуміти та контролювати хід своєї роботи. 3) Студенти повинні мати комплекси фізичних вправ протягом дня (ранкова пробіжка, фізкультурні паузи під час роботи за комп’ютером, смартфоном тощо) та їх виконувати. 4) Обов’язково, викладачі забезпечують впровадження зворотного зв’язку зі студентами та кураторами. 5) Пропонувати студентам цікаві для самопізнання та саморозвитку практичні та теоретичні завдання. За результатами дослідження визначено необхідність впровадження різних практичних завдань з фізичного виховання для студентів з метою підвищення їх теоретичної підготовки, формування ціннісного ставлення до занять фізичної культури і спорту, що дозволить студентам більше пізнати себе, мотивуючи на самостійні заняття з рухової активності.
Посилання
Andriyanova, V. A. “Osoblyvosti organizaciyi ta provedennya navchalnogo procesu z fizychnogo vyxovannya zi studentamy ZVO v umovax pandemiyi koronavirusu [Features of the organization and conduct of the educational process of physical education with students of the Free Economic Zone in the context of the coronavirus pandemic]”. The 2nd International scientific and practical conference “Science and education: problems, prospects and innovations” 2020. 746 p. (R. 191).
Borejko N. Yu., Azarenkova L.L. “Potencial fizychnogo vyxovannya shhodo formuvannya kompetencij u studentiv texnichnyx vuziv [The potential of physical education for the formation of competencies in students of technical universities.]”. Naukovyj chasopys Nacionalnogo pedagogichnogo universytetu im. M. P. Dragomanova. 2019 Vypusk. 3K (110). P. 97-100.
Borejko N.Yu., Azarenkova L.L. “Modelyuvannya dystancijnogo kursu «Skandynavska xodba» dlya studentiv [Modeling of the distance course "Scandinavian walking" for students]”. Aktualni problemy osvitno-vyxovnogo procesu v umovax karantynnyx obmezhen ta dystancijnogo navchannya. 2021.P. 229-232.
Gryban, G. “Ocinka stanu zdorovya studentiv v navchalnomu procesi z fizychnogo vyxovannya [Assessment of students' health in the educational process of physical education]”. Moloda sportyvna nauka 2011. T.4. P. 25-29.
Domashenko, A. V. “Organizacijno-pedagogichni zasady systemy fizychnogo vyxovannya studentskoyi molodi Ukrayiny[Organizational and pedagogical principles of the system of physical education of student youth of Ukraine]”: avtoref.dys. …kand.nauk z fiz.vyxovannya: 24.00.02. Lviv, 2003. 22 p.
Yefremenko, V. M., Syrovatko, Z. V. “Suchasnyj stan fizychnogo vyxovannya u zakladax vyshhoyi osvity v umovax pandemiyi [The current state of physical education in higher education institutions in a pandemic]”. Naukovyj chasopys Nacionalnogo pedagogichnogo universytetu im. M. P. Dragomanova. Vypusk 3K (131) 2021. P. 141-144.
Krot, Ye. “Cuchasni problemy fizychnogo vyxovannya v umovax pandemiyi [Modern problems of physical education in a pandemic]”. Suchasni poglyady molodi na fizychnu kulturu, sport ta zdorov'ya lyudyny. 2021. P.125-127.
Kuznyeczova O., Zubryczkyj B., Sinicyna O. “Vyznachennya rivnya fizychnoyi pidgotovlenosti studentiv pershogo kursu universytetu [Determining the level of physical fitness of first-year university students]”. Fizychne vyxovannya, sport i kultura zdorov'ya u suchasnomu suspilstvi. 2015. № 3(31). P. 147-152.
Kulyk N.A. “Riven zdorov'ya studentiv-pershokursnykiv pry vstupi do zakladiv vyshhoyi osvity[ The level of health of first-year students when entering higher education institutions]”. Aktualni problemy fizychnogo vyxovannya riznyx verst naselennya . 2018. P. 144-15.
Lyubiyev A.G., Yushko O.V., Borejko N.Yu., Glyadya S.O., Bloshenko O.I. “Programa normatyvnoyi navchalnoyi dyscypliny«Fizychne vyxovannya» [ Program of normative educational discipline "Physical Education"]”. Xarkiv: NTU «KhPI», 2020. 34 p.
Tovkun L. P., Czarova M. P. “Ocinka rivnya somatychnogo zdorov'ya studentiv Pereyaslav-Xmelnyczkogo derzhavnogo pedagogichnogo universytetu imeni Grygoriya Skovorody[ Assessment of the level of somatic health of students of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda]”. «Molodyj vchenyj». 2017. № 9.1. (49.1) P. 167-170.
Ulan A., Shynkaruk O. “Funkcionalna asymetriya u sporti: osoblyvosti proyavu ta pidxody do vykorystannya v procesi oriyentaciyi pidgotovky fextuvalnykiv [Functional asymmetry in sports: features of manifestations and approaches to use in the process of orientation of fencing training]”. Nauka v olympyjskom sporte. 2019. – № 1. P. 24-35.
Xomenko P.V., Izmajlova O.V. “Vikovi osoblyvosti motoryky lyudyny [Age features of human motility]”: navch. posib. Poltava, 2005. 28 p.