ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2021.1.13Ключові слова:
соціокультурна компетентність,, життєва компетентність, соціокультурний розвиток особистості, освітня стратегема, ціннісний аспект, особистісна самоактуалізація, соціалізаціяАнотація
У статті проаналізовано наукові праці вчених, у яких висвітлюються проблеми соціокультурного розвитку особистості в сучасному суспільстві. Зокрема, наголошено на проблемі соціокультурної компетентності як ціннісного аспекту життєдіяльності людини і ключового показника готовності особистості до професійної діяльності. Проведено дослідження соціокультурної (життєвої) компетентності як багатоаспектного і багатокомпонентного явища. З'ясовано важливість формування соціокультурної компетентності особистості у процесі професійної підготовки, обґрунтовано місце та роль соціокультурної компетентності у структурі професійної підготовки майбутнього фахівця. Проаналізовано основні підходи, принципи, форми, методи і засоби формування соціокультурної компетентності особистості. Сконцентровано увагу на системному, діяльнісному, професійно орієнтованому, особистісно орієнтованому та культурологічному аспектах методики реалізації соціокультурного змісту освітніх програм. Розкриваються умови сучасного розвитку суспільства України, які загострюють соціокультурний аспект освітніх реформ. Соціокультурна компетентність може розглядатися як нова освітня стратегема. Виявлено, що формування соціокультурної компетентності сприяє розвитку основних цілей освіти, а саме: практичної, розвиваючої та виховної. Сучасна освіта орієнтована на стимулювання «особистісного зростання» (саморозвитку), на розвиток внутрішнього (творчого) потенціалу індивіда, на створення і розвиток індивідуальності. Доведено, що освіта відіграє головну роль у вирішенні проблеми, по-перше, професійної освіти, по-друге, соціокультурного відтворення і, по-третє, формування особистості. Явище соціокультурної компетентності нерозривно пов'язане з процесом формування людини в сучасному суспільстві, засвоєння нею норм і технологій виконання певної соціальної ролі.
Посилання
Berezyuk O. S. “Innovacijni texnologiyi pidgotovky majbutnix faxivciv u systemi neperervnoyi osvity[ Innovative technologies for training future specialists in the system of continuing education]” [zb. nauk. pracz] / za red. O. S. Berezyuk, O. M. Vlasenko. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka, 2012. 60 p.
Dubasenyuk O. A. “Profesijna pedagogichna osvita: kompetentnisnyj pidxid [Professional pedagogical education: competence approach]”: [monografiya] / O. A. Dubasenyuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka, 2011. 564 p.
Zhornova O. I. “Sociokulturna kompetentnist studentiv v konteksti omynannya "slabkyx lanok" suchasnogo osvitnogo procesu [Socio-cultural competence of students in the context of avoiding the "weak links" of the modern educational process]” //Vyshha osvita Ukrayiny. Dodatok 3 (T. 3) 2006. Tematychnyj vypusk "Vyshha osvita u konteksti integraciyi do yevropejskogo prostoru". P. 93-100.
“Zhyttyeva kompetentnist osobystosti: naukovo-metodychnyj posibnyk [Life competence of the individual]” / Za red. L. V. Soxan, I. G. Yermakova, G. M. Nesen K.: Bogdana, 2003. 520 p.
Zakiryanova I. A. “Formuvannya sociokulturnoyi kompetentnosti u majbutnix vchyteliv
inozemnoyi movy v procesi profesijnoyi pidgotovky [Formation of socio-cultural competence in future foreign language teachers in the process of professional training]”: avtoref. dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 / I. A. Zakiryanova. K., 2006. 22 p. ukr. http://www.lib.ua-ru.net/inode/6623.html
Il'in E. P. “Differencial'naja psihologija professional'noj dejatel'nosti [Differential psychology of professional activity]”/ E. P. Il'in SPB.: Piter, 2008. 432 p.
Kolomijchenko L. V., Gruzdeva I. V. “Sociokul'turnaja kompetentnost': ee kul'turologicheskie aspekty, sushhnost', podhody k opredeleniju [Sociocultural competence: its culturological aspects, essence, approaches to definition]” // Sovremennye problemy nauki i obrazovanija. 2015. № 1 1. http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=19433
Kulina O. S. “Vzayemozv'yazok osobystisnogo ta suspilnogo: perspektyvy doslidzhennya [Relationship between personal and social: research perspectives]”. Multyversum. Filosofskyj almanax / O. S. Kulina; gol. red. V. V. Lyax. K., 2006.
Nikolaeva V. I. “Postanovka problemy lichnostnogo vybora v processe formirovanija lichnosti [Statement of the problem of personal choice in the process of personality formation]” // sbornik L. I. Bozhovich i sovremennaja psihologija lichnosti. http://psyjournals.ru/articles/d8690.shtml.
“Sozdanie uslovij dlja realizacii sociokul'turnyh praktik v obrazovatel'noj dejatel'nosti [Creating conditions for the implementation of socio-cultural practices in educational activities]”: metodicheskoe posobie / pod obshhej red. S. O. Shuvalovoj, O.Ju. Semenovoj. Rybinsk, MU DPO «Informacionno-obrazovatel'nyj Centr», 2019. 138 p.
Stepanenko M. D. Avtoref. dis. kand. fіlos. nauk: 09.00.03; Harkіvs'kij unіversitet Povіtrjanih Sil іm. Іvana Kozheduba, Harkіv, 2006.//http://avtoreferat.net/content/view/5904/67/
Topchij L. S. “Formuvannya ukrayinomovnoyi sociokulturnoyi kompetentnosti: teoretychni i praktychni aspekty [Formation of Ukrainian-language socio-cultural competence: theoretical and practical aspects]” / L. S. Topchij // Molodyj vchenyj. 2014. # 7 (10). P. 170-173