ВИКЛАДАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ЕТИКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТІ ЯК ОДИН ІЗ ЧИННИКІВ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2022.2.11Ключові слова:
комп’ютерна етика, інформаційні технології, студенти, технічний напрям навчання, кодекс комп’ютерної етикиАнотація
Стаття присвячена аналізу питань ролі комп’ютерної етики при підготовці фахівців технічного напрямку у закладах вищої освіти. Увага акцентується на актуальності та практичної важливості цієї проблеми в сучасних умовах розвитку інформаційних технологій. У статті розглядається особлива роль вищої освіти у створенні стандартів комп’ютерної етики. Стаття націлена на вивчення сучасних форм інформаційної етики, яка є конче актуальною в умовах глобальної діджиталізації, а також на обґрунтування необхідності її вивчення у технічних університетах. Метою статті є загальний аналіз вмінь та навичок студентів технічного напряму навчання та студентів, які навчаються в галузі інформатики і планують бути майбутніми розробниками програмного забезпечення, відповідальними за прийняття рішень щодо різних типів розвитку технологій.
Зроблено висновок про необхідність впровадження курсу етики глобального інформаційного простору, тобто комп’ютерної етики, у навчання студентів, поряд зі створенням та впровадженням кодексів наукової інформаційної етики для науковців та викладачів сучасних вишів.
Посилання
Kulchytskyi I. (2001). Vplyv suchasnykh kompiuternykh informatsiinykh tekhnolohii na tradytsiini metodyky navchannia. Visnyk Lvivs. un-tu: Seriia pedahohichna. Vyp. 15. Ch.2. S.177-185.
Pohoretskyi M.A. (2007). Navchalnyi posibnyk «Kompiuterna etyka» – vazhlyvyi krok na shliakhu pravovoho rehuliuvannia etyky kompiuternykh vidnoshen v Internet-seredyvyshchi. Borotba z orhanizovanoiu zlochynnistiu i koruptsiieiu (teoriia i praktyka). № 15. S. 235-238.
Filipova L.Ia. (2004). Kompiuterna etyka : Navchalno-metodychni materialy do kursu. Kharkiv : KhDAK. 23 s.
Filipova L.Ia. (2009). Kompiuterna etyka, informatsiina etyka ta kiberetyka: sutnist ta spivvidnoshennia poniat. Dokumentoznavstvo. Bibliotekoznavstvo. Informatsiina diialnist: Problemy nauky, osvity ta praktyky : materialy shostoi mizhnar. nauk.-prakt. konf. ; Derzh. akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. K. : DAKKKM. S. 137-140.
Filipova L.Ia. (2004). Moralno-etychni ta pravovi problemy v kompiuternii merezhi Internet: osvitnii aspekt. Kultura Ukrainy : zb. nauk. pr. Vyp. 14. Mystetstvoznavstvo. Filosofiia. KhDAK. Kharkiv : KhDAK. S. 29-39.
Fomenko I. (2007). Rol kompiuternoi etyky v suchasnykh informatsiinodokumentnykh komunikatsiiakh. Visnyk Knyzh. palaty. № 4. S. 17-18.
ACM Code of Ethics and Professional Conduct (2018). Retrieved from https://www.acm.org/code-of-ethics
Bielefeldt A.R. & Canney N.E. (2016). Changes in the Social Responsibility Attitudes of Engineering Students Over Time. Science and Engineering Ethics. № 22 (5). P. 1535-1551.
Bynum T.W. (2001). Computer Ethics: Its Birth and its Future. [Review] Ethics and Information Technology. № 3 (2). P. 109-112.
Campbell R.C. & Wilson D. (2017). Engineers Responsibilities for Global Electronic Waste: Exploring Engineering Student Writing Through a Care Ethics Lens. Science and Engineering Ethics. № 23 (2). P. 591-622.
IT0110 – Acceptable Use of Information Technology Resources. Retrieved from https://policy.tennessee.edu/policy/it0110-acceptable-use-of-information-technology-resources/
Neely E. (2019). The Ethics of Choice in Single-Player Video Games. In Matteo Vincenzo DAlfonso & Don Berkich (eds.), On the Cognitive, Ethical, and Scientific Dimensions of Artificial Intelligence. Springer Verlag. P. 341-355.
Poel I. (2001). Investigating Ethical Issues in Engineering Design. Science and Engineering Ethics. № 7 (3). P. 429-446.
Quinn M.J. (2006). On Teaching Computer Ethics Within a Computer Science Department. Science and Engineering Ethics. № 12 (2). P. 335-343.
Seddon R. (2017). Video Games and Virtual Reality. In Anthony F. Beavers (ed.), Macmillan Interdisciplinary Handbooks: Philosophy: Technology. Macmillan Reference USA. P. 191-216.
Weckert J. (2002). Lilliputian Computer Ethics. In James Moor & Terrell Ward Bynum (eds.), Cyberphilosophy: The Intersection of Philosophy and Computing. Blackwell. P. 366-375.
Wonderly M. (2018). Video Games and Ethics. In Joseph C. Pitt & Ashley Shew (eds.), Spaces for the Future: A Companion to Philosophy of Technology. New York, USA : Routledge. P. 29-41.