РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.19Ключові слова:
державна політика, інклюзивна освіта, особа з особливими освітніми потребами, інтегральна взаємодія, соціальна інклюзія, статистика, індикаториАнотація
Стаття присвячена дослідженню розвитку інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних. Встановлено, що в умовах глобалізації світового суспільства та умовах воєнного стану в Україні, інклюзивна освіта є довгострокової стратегією, спрямованою на побудову такого освітнього середовища, яке забезпечить якісну й доступну соціально-освітню інклюзію для всіх людей, які цього потребують. Інклюзивна освіта потребує системного підходу в її організації на всіх рівнях освіти та в усіх типах закладів. Доведено недостатність лише відповідної національної нормативно-правової бази. Підкреслено необхідність розроби сукупності науково обґрунтованих способів, правил, прийомів й методів статистичного вивчення інклюзивої освіти для встановлення чіткого порядку збирання, обробки та аналізу інформації (статистичну методологію).
Посилання
Bazova informatsiia pro invalidnist. Konfederatsiia robotodavtsiv Ukrainy. Retrieved from https://pwd.employers.org.ua/ua/book/2_25
Bielova L.O., Bulba V.H., Postupna O.V. (2018). Stan i problemy zdiisnennia upravlinnia yakistiu osvity ta osvitnoi diialnosti v Ukraini: ekspertne otsiniuvannia. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kh. : Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr». Vyp. 2 (61). S. 8–17.
Bulba V.H., Postupna O.V., Stepanko O.V. (2013). Derzhavna humanitarna polityka Ukrainy shchodo rozvytku osvity: mekhanizmy realizatsii. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kharkiv : Vyd-vo KharRI NADU «Mahystr». 2 (44). S. 7–13.
Vprovadzhuiemo inkliuziiu v zaklady osvity : posib. dlia dyrektoriv zakladiv osvity (2023). Derzhavna sluzhba yakosi osvity Ukrainy. 86 s. Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe_2023.pdf
Hren L.M. (2021). Zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity u mizhnarodnykh dokumentakh i zakonodavstvi. Publichne upravlinnia ta administratyvnyi menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy : materialy mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kharkiv : Vydavnychyi tsentr «Global Scientific Trends», 2021. S. 104-105.
Hren L.M., Cherkashyn A.I., Chebotarov M.K. (2021). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche v zakladakh vyshchoi osvity: shliakhy stvorennia. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv : NTU «KhPI». № 2. S. 70–80.
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Retrieved from https://sqe.gov.ua/?s-type=portal&s=%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2
Dyzain inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity: vid teorii do praktyky : monohrafiia (2024). O. Hurenko, N. Tsybuliak, H. Lopatina ta in. ; za zah. red. d-ra ped. nauk, prof. O. Hurenko ; Berdianskyi derzh. ped. un-t. Lviv – Torun : Liha-Pres. 192 s.
Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy: monohrafiia. (2016). Kol. avt. ; vidp. red. H.V. Davydenko. Vinnytsia. 242 s.
Inkliuzyvna osvita: platforma Diia. Tsyfrova osvita prodovzhuie rozvytok v napriamku bezbariernosti. Uriadovyi portal. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/news/inkliuzyvna-osvita-platforma-diiatsyfrova-osvita-prodovzhuie-rozvytok-v-napriamku-bezbariernosti
Krasniakov Ye., Burda V. (2013). Formuvannia ta realizatsiia inkliuzyvnoi polityky u sferi osvity ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini. Viche. № 6. S. 17–19. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/viche_2013_6_6
Kozak L.V. (2017). Treninh 6. Indykatory yakosti osvity u krainakh YeS. Dlia zdobuvachiv naukovoho stupeniu PhD. Retrieved from https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads /2017/10/ %D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BDi%D0%BD%D0%B3_6.pdf.
Kolupaieva A.A., Taranchenko O.M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky : monohrafiia. K. : TOV «ATOPOL». 152 s. (Seriia «Inkliuzyvna osvita»).
Melnychuk O. (2019). Stanovlennia ta rozvytok inkliuzyvnoi osvity v Ukraini. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Istoriia. Vyp. 27. Zb. nauk. pr. / za zah. red. prof. O.A. Melnychuka. Vinnytsia : TOV «Nilan-LTD». S. 54–60.
Natsionalni osvitni indykatory (rozrakhovani na osnovi danykh z informatsiino-telekomunikatsiinoi systemy «Derzhavna informatsiina systema osvity», yaka pratsiuie u eksperymentalno-doslidnomu rezhymi). Instytut osvitnoi polityky. 2016. Retrieved from https://iea.gov.ua/indicators/
Orhanizatsiia inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh doshkilnoi osvity. Informatsiino-analitychni materialy. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. DNU «Instytut osvitnoi analityky». 2024. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/inklyuziya_do_2024.pdf
Osvita. Derzhstat. Retrieved from https://stat.gov.ua/uk/topics/osvita?facets_query=
Osvita. Inkliuzyvna osvita. Statystychni dani. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani
Osvita osib z osoblyvymy potrebamy. Derzhavna naukova ustanova «Instytut modernizatsii zmistu osvity». Retrieved from https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami-normativna-baza/
Osvitni indykatory (Dashbord). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvitni-indikatori-dashbord
Postupna O.V. (2011). Teoretychni osnovy derzhavnoho upravlinnia systemoiu doshkilnoi osvity v Ukraini. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kharkiv : Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr». Vyp. 4 (35). S. 86–92.
Sadova I.I. (2020). Tendentsii rozvytku inkliuzii u zakladakh serednoi osvity Ukrainy : dys… d-ra ped. nauk. Drohobych : Drohob. derzh. ped. un-t imeni Ivana Franka. 596 s.
Tanasyshyn u shtab-kvartyri OON: v Ukraini ponad 3 mln liudei z invalidnistiu – tse liudy z velycheznym potentsialom, navychkamy, ideiamy, syloiu. Holovni novyny : ofitsiinyi veb-resurs Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy. 13 chervnia 2024 r. Retrieved from https://www.msp.gov.ua/news/23795.html
Kholod M., Kolisnichenko N. (2024). Publichna polityka z pytan inkliuzyvnykh system osvity: normatyvno-pravovyi kontekst mizhnarodnoi praktyky. Teoretychni ta prykladni pytannia derzhavotvorennia. Odesa. Vyp. 31. S. 171–179.
Postupna O.V., Stepanko О.V. (2022). Role of education in ensuring social progress: public-management aspect. Public administration and state security aspects. № 2/1. Р. 12–27. DOI: 10.52363/passa-2022.1-2.