РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Поступна Національний університет цивільного захисту України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0622-0966
  • Вікторія Олександрівна Шведун Національний університет цивільного захисту України, начальник наукового відділу з проблем управління у сфері цивільного захисту науково-дослідного центру, Україна https://orcid.org/0000-0002-5170-4222

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.19

Ключові слова:

державна політика, інклюзивна освіта, особа з особливими освітніми потребами, інтегральна взаємодія, соціальна інклюзія, статистика, індикатори

Анотація

Стаття присвячена дослідженню розвитку інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних. Встановлено, що в умовах глобалізації світового суспільства та умовах воєнного стану в Україні, інклюзивна освіта є довгострокової стратегією, спрямованою на побудову такого освітнього середовища, яке забезпечить якісну й доступну соціально-освітню інклюзію для всіх людей, які цього потребують. Інклюзивна освіта потребує системного підходу в її організації на всіх рівнях освіти та в усіх типах закладів. Доведено недостатність лише відповідної національної нормативно-правової бази. Підкреслено необхідність розроби сукупності науково обґрунтованих способів, правил, прийомів й методів статистичного вивчення інклюзивої освіти для встановлення чіткого порядку збирання, обробки та аналізу інформації (статистичну методологію).

Біографії авторів

Олена Вікторівна Поступна, Національний університет цивільного захисту України

Доцент кафедри менеджменту, доктор наук з державного управління, професор

Вікторія Олександрівна Шведун, Національний університет цивільного захисту України, начальник наукового відділу з проблем управління у сфері цивільного захисту науково-дослідного центру

Доктор наук з державного управління, професор

Посилання

Bazova informatsiia pro invalidnist. Konfederatsiia robotodavtsiv Ukrainy. Retrieved from https://pwd.employers.org.ua/ua/book/2_25

Bielova L.O., Bulba V.H., Postupna O.V. (2018). Stan i problemy zdiisnennia upravlinnia yakistiu osvity ta osvitnoi diialnosti v Ukraini: ekspertne otsiniuvannia. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kh. : Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr». Vyp. 2 (61). S. 8–17.

Bulba V.H., Postupna O.V., Stepanko O.V. (2013). Derzhavna humanitarna polityka Ukrainy shchodo rozvytku osvity: mekhanizmy realizatsii. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kharkiv : Vyd-vo KharRI NADU «Mahystr». 2 (44). S. 7–13.

Vprovadzhuiemo inkliuziiu v zaklady osvity : posib. dlia dyrektoriv zakladiv osvity (2023). Derzhavna sluzhba yakosi osvity Ukrainy. 86 s. Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/Inclusion_zaklad_osvity_SQE-SURGe_2023.pdf

Hren L.M. (2021). Zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity u mizhnarodnykh dokumentakh i zakonodavstvi. Publichne upravlinnia ta administratyvnyi menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy : materialy mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kharkiv : Vydavnychyi tsentr «Global Scientific Trends», 2021. S. 104-105.

Hren L.M., Cherkashyn A.I., Chebotarov M.K. (2021). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche v zakladakh vyshchoi osvity: shliakhy stvorennia. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv : NTU «KhPI». № 2. S. 70–80.

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Retrieved from https://sqe.gov.ua/?s-type=portal&s=%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2

Dyzain inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity: vid teorii do praktyky : monohrafiia (2024). O. Hurenko, N. Tsybuliak, H. Lopatina ta in. ; za zah. red. d-ra ped. nauk, prof. O. Hurenko ; Berdianskyi derzh. ped. un-t. Lviv – Torun : Liha-Pres. 192 s.

Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy: monohrafiia. (2016). Kol. avt. ; vidp. red. H.V. Davydenko. Vinnytsia. 242 s.

Inkliuzyvna osvita: platforma Diia. Tsyfrova osvita prodovzhuie rozvytok v napriamku bezbariernosti. Uriadovyi portal. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/news/inkliuzyvna-osvita-platforma-diiatsyfrova-osvita-prodovzhuie-rozvytok-v-napriamku-bezbariernosti

Krasniakov Ye., Burda V. (2013). Formuvannia ta realizatsiia inkliuzyvnoi polityky u sferi osvity ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini. Viche. № 6. S. 17–19. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/viche_2013_6_6

Kozak L.V. (2017). Treninh 6. Indykatory yakosti osvity u krainakh YeS. Dlia zdobuvachiv naukovoho stupeniu PhD. Retrieved from https://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads /2017/10/ %D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BDi%D0%BD%D0%B3_6.pdf.

Kolupaieva A.A., Taranchenko O.M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky : monohrafiia. K. : TOV «ATOPOL». 152 s. (Seriia «Inkliuzyvna osvita»).

Melnychuk O. (2019). Stanovlennia ta rozvytok inkliuzyvnoi osvity v Ukraini. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Istoriia. Vyp. 27. Zb. nauk. pr. / za zah. red. prof. O.A. Melnychuka. Vinnytsia : TOV «Nilan-LTD». S. 54–60.

Natsionalni osvitni indykatory (rozrakhovani na osnovi danykh z informatsiino-telekomunikatsiinoi systemy «Derzhavna informatsiina systema osvity», yaka pratsiuie u eksperymentalno-doslidnomu rezhymi). Instytut osvitnoi polityky. 2016. Retrieved from https://iea.gov.ua/indicators/

Orhanizatsiia inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh doshkilnoi osvity. Informatsiino-analitychni materialy. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. DNU «Instytut osvitnoi analityky». 2024. Retrieved from https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/inklyuziya_do_2024.pdf

Osvita. Derzhstat. Retrieved from https://stat.gov.ua/uk/topics/osvita?facets_query=

Osvita. Inkliuzyvna osvita. Statystychni dani. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani

Osvita osib z osoblyvymy potrebamy. Derzhavna naukova ustanova «Instytut modernizatsii zmistu osvity». Retrieved from https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami-normativna-baza/

Osvitni indykatory (Dashbord). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/osvitni-indikatori-dashbord

Postupna O.V. (2011). Teoretychni osnovy derzhavnoho upravlinnia systemoiu doshkilnoi osvity v Ukraini. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia : zb. nauk. pr. Kharkiv : Vyd-vo KharRI NADU «Mahistr». Vyp. 4 (35). S. 86–92.

Sadova I.I. (2020). Tendentsii rozvytku inkliuzii u zakladakh serednoi osvity Ukrainy : dys… d-ra ped. nauk. Drohobych : Drohob. derzh. ped. un-t imeni Ivana Franka. 596 s.

Tanasyshyn u shtab-kvartyri OON: v Ukraini ponad 3 mln liudei z invalidnistiu – tse liudy z velycheznym potentsialom, navychkamy, ideiamy, syloiu. Holovni novyny : ofitsiinyi veb-resurs Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy. 13 chervnia 2024 r. Retrieved from https://www.msp.gov.ua/news/23795.html

Kholod M., Kolisnichenko N. (2024). Publichna polityka z pytan inkliuzyvnykh system osvity: normatyvno-pravovyi kontekst mizhnarodnoi praktyky. Teoretychni ta prykladni pytannia derzhavotvorennia. Odesa. Vyp. 31. S. 171–179.

Postupna O.V., Stepanko О.V. (2022). Role of education in ensuring social progress: public-management aspect. Public administration and state security aspects. № 2/1. Р. 12–27. DOI: 10.52363/passa-2022.1-2.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-21