СПЕЦИФІКА СУЧАСНОЇ КИТАЙСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ ТА ЇЇ ЗАВДАННЯ З ОГЛЯДУ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ РУХІВ ТА ЕКОЛОГІЧНИХ ВИКЛИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.02Ключові слова:
природа, конфуціанство, китайський марксизм, філософія екології, футурологія, екологічна безпека, ландшафтиАнотація
Статтю присвячено аналізу розвитку сучасної китайської філософії та її особливих рис відповідно до традицій, існуючих в китайській філософії. Проведено порівняння висновків китайських та західних і українських науковців відповідно до трансформації загальних глобальних світових тенеденцій розвитку крізь призму китайського світобачення. Доведено, що китайська економічна політика конструктивно упроваджує лінію розвитку та підтримки специфіки реалізації китайського марксизму, втілює конфуціанство у сьогоденні освітянські практики КНР; розглянуто лінію на «Вестернізацію» та «Зелену освіту» щодо підготовки фахівців з новою освітою дослідження питань безпеки економіки країни та питань національних ландшафтів.
Посилання
Anhelova A.O. (2010). Sakralizatsiia obrazu starosti v konfutsianskii tradytsii. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/ bitstream/handle/ 123456789/13069/Angelova_ Starist%20v%20confucian_ VisnHNPU33_2010.pdf?sequence=1
Babaian S. (2012). Istoriohrafiia doslidzhen pedahohichnykh idei Konfutsiia u KhKh stolitti u Kytai. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, (43 (1)), 160-171. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Ppps_2012_43(1)__26.pdf
Besiedina N.V. (2010). KNR na suchasnomu etapi rozvytku: osoblyvosti Konfutsianizatsii suspilstva. Istorychna pamiat, (1), 132-139. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Ip_2010_1_14.pdf
Hodz N. (2024). Pytannia osoblyvostei suchasnoi kytaiskoi filosofii v ploshchyni analizu fenomeniv hlobalizmu, tsyfrovoi osvity ta filosofii marksyzmu v Kytai. Naukovyi zhurnal «Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», seriia «Filosofiia», (26), 11-17. Retrieved from https://www.journals.oa.edu.ua/Philosophy/article/view/4115
Holovashenko I.O. (2022). Katehorialne myslennia v kytaiskii tradytsii (Doctoral dissertation, VNTU). Retrieved from http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/36307/15775-56185-1-PB.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Dmytrenko D.O. (2018). Konfutsianstvo yak osnovne polityko-pravove vchennia Starodavnoho Kytaiu. Tendentsii rozvytku suchasnoi systemy mizhnarodnykh vidnosyn ta svitovoho politychnoho protsesu: Zbirnyk materialiv Vosmoi Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii (25 travnia 2018 r.) ; Pid zah. red. KV Balabanova .Mariupol : MDU. 223 s. Retrieved from https://repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1501/1/tendentsii_rozvytku_2018.pdf#page=68
Kiktenko V.O. (2021). Ideolohiia Komunistychnoi partii Kytaiu v Period polityky reform i vidkrytosti: problema vyznachennia ta metodolohiia doslidzhen. Kytaieznavchi doslidzhennia. № (1). S. 27–36. Retrieved from https://chinese-studies.com.ua/index.php/journal/article/view/63
Kiktenko V.O. (2021). Ideolohiia Komunistychnoi partii Kytaiu v Period polityky reform i vidkrytosti. Moderni ideolohii Azii : monohrafiia. K. : Vydavnychyi dim «Helvetyka». S. 47–124.
Kotelnikova N.M. (2012). Filosofsko-pedahohichni idei myslyteliv Starodavnoho Kytaiu shchodo sotsialnoi roli ta statusu vchytelia. Naukovyi visnyk Donbasu. № 1. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/nvd_2012_1_16.pdf
Lideka I.A. (2014). Znachennia polityko-vykhovnykh idei Konfutsiia dlia rozvytku osvity suchasnoho Kytaiu. Osvitolohichnyi dyskurs. № 2. S. 118-127. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/osdys_2014_2_14.pdf
Lun Ch. (2014). Dialektyka tradytsionalizmu ta modernizatsii v systemi osvity Kytaiu epokhy hlobalizatsii. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. № 42. S. 157–168. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/znpkhnpu_zntndr_2014_42_18.pdf
Stovpets O.V. (2020). Nazad do mehaimperii: filosofsko-ekonomichni y kulturno-politychni stratahemy suchasnoho Kytaiu. Filosofski obrii. № 43. S. 71–84. Retrieved from http:// philosobr. pnpu. edu.ua/article/view/212697
Chernenko K.R., Sytnyk I.V. (2023). Verbalizatsiia kontseptu pryrodu v kytaiskii poezii: na materiali tvorchosti suchasnykh lirykiv. Redaktsiina kolehiia, 199. Retrieved from https://fsm. kubg.edu.ua/ images/Forum_molodykh_skhodoznavtsiv/Forum_molodykh_skhodoznavtsiv_2023/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%BC_%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BA%D0%B0.pdf#page=199
Shekera Ya.V. (2006). Heneza ta funktsionuvannia khudozhnikh obraziv u kytaiskii poezii doby Tan (VII–X st.). Zb. auk. pr. Kyivskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=ARD&P21DBN=ARD&Z21ID=&Image_file_name=DOC/2006/06syvpdt.zip&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1
Shulika A.A., Tymchenko M.M. (2022). Rol konfutsianstva v politychnii sferi suchasnoho KNR. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/15994
Bell D.A., Ham, C.B. (Eds.). (2003). Confucianism for the modern world. Cambridge University Press. Retrieved from https://www.google.com/books?hl=uk&lr=&id=62u2rD5e-zQC&oi= fnd&pg= PR9&dq=the+specifics+of+modern+Confucianism+in+China&ots=wAyMhgRHXC&sig=44TdQojzRWOWktxixywcRndwgmE
Chan A. (1996). Confucianism and development in East Asia. Journal of contemporary Asia, 26(1), 28–45. DOI 10.1080/00472339680000031
Chang H. (1976). New Confucianism and the intellectual crisis of contemporary China. In The limits of change: Essays on conservative alternatives in Republican China (pp. 276-302). Harvard University Press. Retrieved from https://www.degruyter.com/document/doi/10.4159/harvard.9780674332966.c15/html
Jia Y. (2008). The body in Chinese characters and philosophy – the experiential nature of Chinese philosophy. Intercultural Communication Studies, 17 (2). Retrieved from https://www-s3-live.kent.edu/s3fs-root/s3fs-public/file/03-Yuxin-Jia.pdf
Rošker J.S. (2015). Modern Confucianism and Chinese theories of modernization. Philosophy Compass, 10 (8), 510-522. Retrieved from https://compass. onlinelibrary.wiley.com/ doi/abs/ 10.1111/phc3.12241
Shuren W. (2009). The roots of Chinese philosophy and culture—An introduction to “xiang” and “xiang thinking”. Frontiers of Philosophy in China, 4(1), 1-12. Retrieved from https://brill. com/view/journals/fphc/4/1/article-p1_1.xml
Li Xianzhong. (2008). Analysis of research methods in Chinese philosophy. Literature, History and Philosophy, 1. Retrieved from http://www.lhp.sdu.edu.cn/__ local/2/52/42/ ED4087BB1B13017469667DBB2F6_AD17C48D_53041.pdf
Cao Shunxian. (2016). "Three-dimensional" interpretation of Marx and Engels' ecological philosophy - taking Marx and Engels' theory of ecological environmental issues as an example. Research on Socialism with Chinese Characteristics, 1(6), 80-86. Retrieved from https: //www.zgtsshzy.net/CN/article/downloadArticleFile.do?attachType=PDF&id=383