ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ООП ПРИ ДИСТАНЦІЙНІЙ ФОРМІ НАВЧАННЯ (З ДОСВІДУ РОБОТИ)

Автор(и)

  • Лариса Василівна Костіна Комунальний заклад «Покотилівський ліцей № 2 Височанської селищної ради Харківського району Харківської області», Ukraine
  • Наталя Василівна Лябах Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5063-2557

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2023.2.17

Ключові слова:

особа з особливими освітніми потребами, інклюзія, ліцей, дистанційна форма освіти, соціалізація, суспільство, самореалізація, навчання, освітня траєкторія, індивідуальний підхід, безбар’єрність

Анотація

У статті доведено необхідність забезпечення якісної освіти та її доступності для всіх верств населення, для дітей з особливими освітніми потребами, зокрема. Зосереджено увагу на організації психологічної допомоги, підвищенні рівня соціально психологічного супроводу, вирішенні проблем, які можуть стати перешкодами в подальшому дорослому житті, на пошуку нових методів для осіб з особливими освітніми потребами під час здобуття освіти у дистанційному форматі. Наведено приклади організації роботи з учнями з особливими освітніми потребами в Комунальному закладі «Покотилівський ліцей № 2» Харківської області. Відмічено сумісну роботу цього навчального закладу з Інформаційно-ресурсним центром «Без бар’єрів» науково-технічної бібліотеки Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Наголошено на тому, що отримання особами з особливими освітніми потребами якісної загальної та професійної освіти є однією з основних і невід’ємних умов їх ефективної соціалізації, забезпечення повноцінної участі у житті суспільства, успішної самореалізації в різних видах професійної і соціальної діяльності.

Біографії авторів

Лариса Василівна Костіна, Комунальний заклад «Покотилівський ліцей № 2 Височанської селищної ради Харківського району Харківської області»

Практичний психолог Соціально-психологічної служби, вчитель біології та екології

Наталя Василівна Лябах, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Завідувач сектора науково-технічної бібліотеки

Посилання

Yevropeiska konventsiia z prav liudyny. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Zakon Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy pro osvitu shchodo orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia» (№1324 – VII vid 5 chervnia 2014 roku). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1324-18#Text

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 5 veresnia 2017 roku. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrainy «Pro osnovy sotsialnoi zakhyshchenosti osib z invalidnistiu v Ukraini». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Kolupaieva A.A., Danilavichiutie E.A., Lytovchenko S.V. (2012). Profesiine spivrobitnytstvo v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi : navch.-metod. posibnyk K. : Vydavnycha hrupa «A.S.K.». 192 s.

Kolupaieva A.A., Savchuk L.O. (2011). Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia : nauk.-metod. posib. ; Nats. akad. ped. nauk, In-t spets. pedahohiky. Vyd. dopovn. ta pererobl. K. : Atopol. 272 s.

Konventsiia pro prava dytyny. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_021

Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu. Konventsiiu ratyfikovano Zakonom № 1767–VI vid 16.12.2009. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71

Kostina Larysa Vasylivna Retrieved from https://naurok.com.ua/profile/1092044

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 769 vid 29.08.2022 «Pro vnesennia zmin do typovoi osvitnoi prohramy dlia 5-10 (11) klasiv zakladiv serednoi osvity dlia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy». Retrieved from https://busk.irc.org.ua/news/09-45-04-29-08-2022/

Nakaz MON vid 08.06.2018 № 609 «Pro zatverdzhennia Prymirnoho polozhennia pro komandu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v zakladi zahalnoi serednoi ta doshkilnoi osvity». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text

Novosolova S.Iu., Hlavcheva Yu.M. (2022). Osoblyvosti sotsializatsii zdobuvachiv osvity z osoblyvymy potrebamy u suchasnomu ukrainskomu suspilstvi. Inkliuzyvna osvita: ideia, stratehiia, rezultat : materialy II Vseukr. mizhdystsyplinar. nauk.-prakt. konf. 20 zhovt. 2022 r. Ternopil : TNPU. S. 140-144.

Pashchenko O.V., Hrytsenok I.A., Sofii N.Z. (2012). Inkliuzyvna osvita v umovakh profesiino-tekhnichnoho navchalnoho zakladu : navch.-metod. posib. ; Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, Un-t menedzh. osvity, Ukr.-kanad. proekt «Detsentralizatsiia upravlinnia profesiinym navchanniam v Ukrainy». K. : Art Ekonomi. 183 s.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10 lypnia 2019 r. № 635 «Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh vyshchoi osvity». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-%D0%BF#Text

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15 veresnia 2021 r. № 957 «Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 4 kvitnia 2019 r. № 530 «Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh doshkilnoi osvity». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-%D0%BF#Text

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/MUS13929

Sabat N. (2008). Sotsialno-pedahohichnyi aspekt inkliuzyvnoho navchannia. Sotsialnyi pedahoh. № 3. S.42 – 46.

Sotsialna ta osvitnia inkliuziia: istoriia, suchasnist ta perspektyvy rozvytku : kolektyvna monohrafiia u 2 chastynakh. (2021). Chastyna 1. Instytutsiini ta osobystisni aspekty vprovadzhennia v Ukraini ; za red. S.P. Myronovoi, L.B. Platash. Chernivtsi : «Tekhnodruk». 352 s.

Udych Z.I. (2016). Inkliuzyvna osvita. Praktykum dlia studentiv pedahohichnykh spetsialnostei : navch. posib. Ternop. nats. ped. un-t im. Volodymyra Hnatiuka, In-t pedahohiky ta psykholohii, Kaf. pedahohiky ta menedzhmentu osvity. Ternopil: Print-ofis. 141 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31