ЛІНГВОСТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ ДИСКУРСИВНИХ ХАРАКТЕРИСТИК НІМЕЦЬКОМОВНОЇ РЕКЛАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2227-6890.2019.01.14

Ключові слова:

Дискурс реклами, мовленнєва стратегія, типи висунення, код, лінгвістичні дослідження, категорії німецькомовної реклами, функціонування лексики

Анотація

Стаття присвячена вивченню тексту та дискурсу німецькомовної реклами. Реклама як важливий різновид масової комунікації стрімко увійшла в життя сучасної людини. Рекламний текст, заснований на використанні виразних можливостей мовних засобів усіх рівнів, має значний вплив на дотримування різних стереотипів і способу життя сучасного суспільства. Соціальне значення реклами, що стала важливим елементом суспільного життя і вийшла у ряд найважливіших видів масової комунікації, суттєві мовні процеси, які у ній відбуваються, стали об’єктом уваги лінгвістики, когнітивістики, соціолінгвістики. Лінгвопрагматичний та лінгвостилістичний аспекти дискурсу реклами в їх єдності сприяють системному лінгвістичному опису феномену реклами, який відіграє значну роль у сучасній німецькомовній картині світу.

Стилістичне наповнення реклами узгоджено з когнітивним та прагматичним аспектами і відіграє тексто- та дискурсотвірну роль.

Стилістичні засоби забезпечують взаємодію предметно-логічного змісту повідомлення. У стилістичному плані реклама активно використовує прийоми алюзії, недомовленості, контрастності, акцент. У німецькомовній рекламі застосовуються стилістичні типи висунення та стилістичні фігури – фігури заміщення, фігури сполучення. Пластичність рекламного тексту обумовлена його прагматичною спрямованістю, комерційним призначенням. Від цього залежить підбір мовних засобів, особливо лексичних. Сучасна реклама здатна працювати в тому випадку, якщо вона побудована зі знайомих елементів прецедентного тексту. Реклама впливає на адресата, і реалізація цього впливу відбувається за допомогою використання професійної та корпоративної лексики. Рекламний текст відтворює свій варіант світу, який не повторює характеристики світу реального, а підсилює їх.

Посилання

Шидо К. В. Рекламный слоган как особый жанр английских рекламных текстов : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. филол. наук : 10.02.04 «Германские языки». Саратов, 2002. 22 с.

Музыкант В. Л. Формирование брэнда средствами PR и рекламы: учебное пособие. М.: Экономистъ, 2006. 606 с.

Джефкінс Френк. Реклама: практичний посібник. К.: Знання; КОО, 2001. 456 с

Пели Е. Коммуникативно-прагматический анализ коммерческих газетных / журнальных реклам : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.01 «Русский язык». М., 2003. 21 с.

Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова. Рекомендации для составителей рекламных текстов. М.: МГУ, 1997. 96 с.

Куринный Б. Н. О риторической организации рекламного дискурса. Русская филология. Украинский вестник: республиканский научно-методический журнал. 2001. № 3 (19). С. 24–26.

Сильверстов Ю. В. Семантико-стилистические и прагматические особенности российских рекламных текстов (на материале газетной рекламы) : дис. … канд. филол. наук : 10.02.02. К., 1996. 189 с.

Див. п.1.

Лингвистика рекламы. URL: http://lingvoskop.iatp.by/text1.htm (дата звернення: 10.12.2018).

Донская М. М. Английский язык в мультимедийном пространстве рекламного дискурса : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 «Германские языки». М., 2007. 17 с.

Теркулова Д. Р. Лингвистические коммуникативно-прагматические особенности английского рекламного текста: на материале текстов рекламы деловых услуг: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. филол. наук : спец. 10.02.04 «Германские языки». М., 2004. 24 с

Подолкова С. В. Средства реализации коммуникативности в научно-технических текстах (на материале текстов технической рекламы и аннотаций научно-экспериментальных статей) : дис. … канд. филол. наук : 10.02.04. Сумы, 2001. 200 с.

Див. п.5

Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 341 с.

Белова А. Д. Лингвистические аспекты аргументации. К.: Киев. ун-т им. Тараса Шевченко «Астрея», 1997. 310 с.

Див. п. 9

Grosse S. Reklamedeutsch. Wirkendes Wort: Deutsche Sprache und Literatur in Forschung und Lehre. Trier : Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1965. Heft 16. S. 89–104.

Behrens G. Werbung. Entscheidung – Erklärung – Gestaltung. München: Vahlen, 1996. 349 s.

Kroeber-Riel W. Konsumentenverhalten. München: Vahlen, 1996. 776 s.

Langner P. W. Strukturelle Analyse verbal-visueller Textkonstitution in der Anzeigewerbung. Frankfurt am Main; Bern; New York: Lang, 1985. 358 s.

Маевская Л. Д. Композиты в немецком языке рекламы. Вестник Харьковского государственного университета. 1980. № 196. С. 35–38.

Маєвська Л. Д. Англо-американізми i їx атрактивність у німецькомовній рекламі. Взаємодія одиниць різних рівнів германських, романських i слов’янських мов. К.: КДППМ, 1991. С. 161–164.

Koschnick W. J. Standart-Lexikon. Werbung. Verkaufsforderung. Öffentlichkeitsarbeit. München; New Provedence; London; Paris, 1996. S. 145.

Flader D. Strategien der Werbung: ein linguistisch-psychoanalytischer Versuch zur Rekonstruktion der Werbewirkung. Kronberg: Scriptor, 1974. 235 s.

Römer R. Die Sprache der Anzeigenwerbung. Düsseldorf: Schwann, 1973. 288 s.

Flader D. Manipulation durch Sprache am Beispiel der Konsumwerbung. Studienbrief des Fernstudienganges “Sprache im Unterricht“; hrsg. von dem Deutschen Institut für Fernstudien. Tübingen: DIFF, 1975. Teil 3. 70 s.

Hartwig H. Das Wort in der Werbung: ein Nachdenkewerk, das in die Geheimnisse der Sprachwelt einführt, neue Wortquellen erschließt, die Werbewirksamkeit der einzelnen Wortarten untersucht und an aktuellen Beispielen neue Wege der Textgestaltung aufzeigt. München : Thiemig, 1974. 176 s.

Hauswaldt-Windmüller B. Sprachliches Handeln in der Konsumwerbung: eine herrschaftsbestimmte Form der Kommunikation; polit-ökonomische, pragmatische und ideologiekritische Aspekte bei der Untersuchung sprachlicher Handlungen in der Konsumwerbung am Beispiel der Rundfunkwerbung. Weinheim: Beltz, 1977. 170 s.

Hoffmann H.-J. Psychologie der Werbekommunikation. Berlin – New York : de Gruyter, 1981. 166 s.

Januschek F. Sprache als Objekt : “Sprechhandlungen“ in Werbung, Kunst und Linguistik. Kronberg – Ts.: Scriptor-Verl., 1976. 309 s.

Sauer N. Werbung – wenn Worte wirken: ein Konzept der Perlokution, entwickelt an Werbeanzeigen. Münster : Waxmann, 1998. 326 s.

Weis H. C. Marketing. Kompendium der praktischen Betriebswirtschaft. Ludwigshafen (Rhein), 1990. 518 s.

Арнольд И. В. Стилистика современного английского языка (стилистика декодирования). М.: Просвещение, 1990. – 300 с.

Див.п 33

Журавлёв В. К. Внешние и внутренние факторы языковой эволюции. М.: Наука, 1982. 328 c.

Розен Е. В. Немецкая лексика: история и современность. М.: Высшая школа, 1991. 96 с.

Розен Е. В. Новые слова и устойчивые словосочетания в немецком языке. М.: Просвещение, 1991. – 192 с.

Ковалев Г. Ф. Имя собственное как прецедент в рекламе. Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2004. № 1. С. 158–164.

Лингвистический энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. М.: Современная энциклопедия, 1990. 685 с.

Почепцов Г. Г. Коммуникативные технологии. М.: Рефл-бук; К.: Ваклер, 2000. 352 с.

Shydo K. V. Reklamnyi slohan kak osobyi zhanr anhlyiskykh reklamnykh tekstov : avtoref. dys. na soyskanye uch. stepeny kand. fylol. nauk : 10.02.04 «Hermanskye yazyki» [Advertising slogan as a special genre of English advertising texts: Abstract of a thesis candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Saratov, 2002. 22 p.

Muzykant V. L. Formyrovanye brenda sredstvamy PR i reklamy: uchebnoe posobye [Brand formation by means of PR and advertising: a training manual]. Moscow, Ekonomyst, 2006. 606 p

Dzhefkins Frenk. Reklama: praktychnyi posibnyk [Advertising: a practical guide]. Kyiv, Znannia; KOO, 2001. 456 p.

Pely E. Kommunykatyvno-prahmatycheskyi analyz kommercheskykh hazetnykh/zhurnalnykh reklam : avtoref. dys. na soyskanye uch. stepeny kand. fylol. nauk : spets. 10.02.01 «Russkyi yazik» [Communicative and pragmatic analysis of commercial newspaper / magazine advertisements: author. Abstract of a thesis candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Moscow, 2003. 21 p.

Kokhtev N. N. Reklama: iskusstvo slova. Rekomendatsii dlia sostavytelei reklamnykh tekstov [Advertising: the art of words. Advice for copywriters]. Moscow, MGU, 1997. 96 p.

Kurynnyi B. N. O rytorycheskoi orhanyzatsyy reklamnoho dyskursa [About the rhetorical organization of advertising discourse]. Russkaia fylolohyia. Ukraynskyi vestnyk: respublykanskyi nauchno-metodycheskyi zhurnal [Russian philology [Ukrainian Herald: Republican Scientific Methodological Journal]. Kharkiv, 2001, no. 3 (19), pp. 24–26.

Sylverstov Yu. V. Semantyko-stylystycheskye y prahmatycheskye osobennosty rossyiskykh reklamnykh tekstov (na materyale hazetnoi reklamy) : dys. … kand. fylol. nauk : 10.02.02 [Semantic-stylistic and pragmatic features of Russian advertising texts (on the material of newspaper advertising). Candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Kyiv, 1996. 189 p.

See point 1.

Lynhvystyka reklamy [Linguistic advertisings]. Available at: http://lingvoskop.iatp.by/text1.htm (accessed 10.12.2018).

Donskaia M. M. Anhlyiskyi yazik v multymedyinom prostranstve reklamnoho dyskursa : avtoref. dys. na soyskanye uch. stepeny kand. fylol. nauk : spets. 10.02.04 «Hermanskye yaziky» [English in the multimedia space of advertising discourse. Abstract of a thesis candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Moscow, 2007. 17 p.

Terkulova D. R. Lynhvystycheskye kommunykatyvno-prahmatycheskye osobennosty anhlyiskoho reklamnoho teksta: na materyale tekstov reklamy delovykh usluh : avtoref. dys. na soyskanye uch. stepeny kand. fylol. nauk : spets. 10.02.04 «Hermanskye yaziky» [Linguistic communicative and pragmatic features of the English advertising text: on the material of advertising texts of business services. Abstract of a thesis candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Moscow, 2004. 24 p

Podolkova S. V. Sredstva realyzatsyy kommunykatyvnosty v nauchno-tekhnycheskykh tekstakh (na materyale tekstov tekhnycheskoi reklamy y annotatsyi nauchno-eksperymentalnykh statei) : dys. … kand. fylol. nauk : 10.02.04 [Means of realization of communication in scientific and technical texts (on the material of the texts of technical advertising and annotations of scientific experimental articles). Candidate filol. sci. diss. (Ph. D.)]. Sumy, 2001. 200 p.

See point 5.

Arutiunova N. D. Typy yazikovykh znachenyi. Otsenka. Sobytie. Fakt [Types of language values. Evaluation. Event. Fact]. Moscow, Nauka, 1988. 341 p.

Belova A. D. Lynhvystycheskye aspekty arhumentatsyy [Linguistic aspects of argumentation]. Kyiv: Kyiv. Taras Shevchenko University «Astreia», 1997. 310 p.

See point 9.

Grosse S. Reklamedeutsch. Wirkendes Wort: Deutsche Sprache und Literatur in Forschung und Lehre. Trier, Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1965. Heft 16, ss. 89–104

Behrens G. Werbung. Entscheidung – Erklärung – Gestaltung. München: Vahlen, 1996. 349 s.

Kroeber-Riel W. Konsumentenverhalten. München: Vahlen, 1996. 776 s.

Langner P. W. Strukturelle Analyse verbal-visueller Textkonstitution in der Anzeigewerbung. Frankfurt am Main; Bern; New York: Lang, 1985. 358 s.

Maevskaia L. D. Kompozity v nemetskom yazike reklamy [Composites in German advertising] Vestnyk Kharkovskoho hosudarstvennoho unyversyteta [Bulletin of Kharkov State University]. 1980, no. 196, pp. 35–38.

Maievska L. D. Anhlo-amerykanizmy i yix atraktyvnist u nimetskomovnii reklamy [Anglo-Americanisms and their attractiveness in German-language advertising] Vzaiemodiia odynyts riznykh rivniv hermanskykh, romanskykh i slovianskykh mov [Interaction of units of different levels of Germanic, Romanesque and Slavic languages]. Kyiv, KDPPM, 1991, pp 161–164.

Koschnick W. J. Standart-Lexikon. Werbung. Verkaufsforderung. Öffentlichkeitsarbeit. München; New Provedence; London; Paris, 1996, s. 145.

Flader D. Strategien der Werbung: ein linguistisch-psychoanalytischer Versuch zur Rekonstruktion der Werbewirkung. Kronberg: Scriptor, 1974. 235 s.

Römer R. Die Sprache der Anzeigenwerbung. Düsseldorf: Schwann, 1973. 288 s.

Flader D. Manipulation durch Sprache am Beispiel der Konsumwerbung. Studienbrief des Fernstudienganges “Sprache im Unterricht“; hrsg. von dem Deutschen Institut für Fernstudien. Tübingen: DIFF, 1975. Teil 3. 70 s.

Hartwig H. Das Wort in der Werbung: ein Nachdenkewerk, das in die Geheimnisse der Sprachwelt einführt, neue Wortquellen erschließt, die Werbewirksamkeit der einzelnen Wortarten untersucht und an aktuellen Beispielen neue Wege der Textgestaltung aufzeigt. München : Thiemig, 1974. 176 s.

Hauswaldt-Windmüller B. Sprachliches Handeln in der Konsumwerbung: eine herrschaftsbestimmte Form der Kommunikation; polit-ökonomische, pragmatische und ideologiekritische Aspekte bei der Untersuchung sprachlicher Handlungen in der Konsumwerbung am Beispiel der Rundfunkwerbung. Weinheim: Beltz, 1977. 170 s.

Hoffmann H.-J. Psychologie der Werbekommunikation. Berlin – New York : de Gruyter, 1981. 166 s.

Januschek F. Sprache als Objekt : “Sprechhandlungen“ in Werbung, Kunst und Linguistik. Kronberg – Ts.: Scriptor-Verl., 1976. 309 s.

Sauer N. Werbung – wenn Worte wirken: ein Konzept der Perlokution, entwickelt an Werbeanzeigen. Münster : Waxmann, 1998. 326 s.

Weis H. C. Marketing. Kompendium der praktischen Betriebswirtschaft. Ludwigshafen (Rhein), 1990. 518 s.

Arnold Y. V. Stylystyka sovremennoho anhlyiskoho yazika (stylystyka dekodyrovanyia) [The style of modern English (decoding style)]. Moscow, Prosveshchenye, 1990. 300 p.

See point 33.

Zhuravlov V. K. Vneshnye y vnutrennye faktory yazikovoi evoliutsyy [External and internal factors of language evolution]. Moscow, Nauka, 1982. 328 p.

Rozen E. V. Nemetskaia leksyka: ystoryia y sovremennost [German vocabulary: history and modernity]. Moscow, Visshaia shkola, 1991. 96 p.

Rozen E. V. Novye slova y ustoichyie slovosochetanyia v nemetskom yazike [New words and stable phrases in German]. Moscow, Prosveshchenye, 1991. 192 p.

Kovalev H F. Ymia sobstvennoe kak pretsedent v reklame [Proper name as a precedent in advertising]. Vestnyk VGU. Seryia: Fylolohyia. Zhurnalystyka [Bulletin of VGU Series: Philology. Journalism]. 2004, no. 1, pp. 158–164.

Yartseva, V. N., ed. Lynhvystycheskyi entsyklopedycheskyi slovar [Linguistic Encyclopedic Dictionary]. Moscow, Sovremennaia entsyklopedyia, 1990. 685 p.

Pocheptsov H. H. Kommunykatyvnye tekhnolohyy [Communication technologies]. Moscow, Refl-buk; Kyiv, Vakler, 2000. 352 p

##submission.downloads##